Преподобного Йоана Ветхопечерника (VIII). Мучеників Феони, Христофора й Антонiна (303). Священномученика Пафнутiя, єпископа Єрусалимського. Святителя Георгiя, сповідника, єпископа Антіохiї Писидійської (813–820)...
Великий четвер і Велика п’ятниця
Страсною седмицею, або Страсним тижнем називається останній тиждень перед Великоднем, присвячений спогадам про останні дні земного життя Спасителя, про Його страждання, розп'яття, хресну смерть, поховання.
Цей тиждень особливо шанується християнами. «Всі дні, – йдеться в церковній книзі Синаксар, – перевершує Свята і Велика Чотиридесятниця, але більше Святої Чотиридесятниці – Свята і Велика седмиця (страсна). Називається ця седмиця Великою не тому, що її дні або години більші, але тому, що в цю седмицю здійснилися великі і надприродні чудеса і надзвичайні діла нашого Спасителя». Кожен день Страсного тижня – великий і святий, і в кожен із них у храмах відправляються особливі служби.
Увечері середи в церковних співах замовкають звуки плачу і нарікань грішної душі людської й настають дні іншого плачу, що пронизує все Богослужіння, – плачу від споглядання страхітливих мук і хресних страждань Самого Сина Божого. Отці Церкви так склали і розташували Відправи Страсної седмиці, що в них відбиваються всі страждання (страсті) Христові.
У день Опрісноків за старозавітнім Законом слід було заколювати і їсти пасхального агнця (ягня). І коли настав час, щоб перейшов Спаситель від світу цього до Отця (Ін. 13, 1), Ісус Христос, Який прийшов у світ «виконати Закон», послав Своїх учеників Петра та Йоана в Єрусалим «приготувати пасху», тобто пасхальну трапезу. Її Він мав замінити Пасхою новою – Тілом і Кров'ю Своєю.
З настанням вечора Господь прийшов із дванадцятьма учениками у велику простору горницю одного єрусалимлянина (Мк. 14, 12–17) і возліг біля трапези: у ті часи було прийнято їсти напівлежачи. Уставши після вечері, Він умив ноги Своїм учням. Омивання ніг є першою з подій, які згадуються у Великий четвер.
Церква не тільки словесно згадує омивання ніг апостолів, а й за прикладом Господа і Вчителя здійснює за богослужінням у четвер особливий обряд умивання ніг пресвітерів єпископом. Тож Ісус Христос звершив Пасху спочатку за Законом Мойсеєвим, а потім установив і Пасху нову – велике таїнство Євхаристії. Встановлення таїнства Святого Причастя є друга подія, яку Православна Церква згадує у Великий четвер. Воно, встановлене Господом перед Своїми стражданнями і смертю, за Його заповіддю «Це чиніть на спомин про Мене», відтоді й досі безперервно відбувається на численних престолах Христової Церкви.
На вечері Господь виразно передрік ученикам, що один із них зрадить Його.
Була вже ніч (Ін. 13, 1–30). Припинивши суперечку апостолів про першість (вона між ними повинна полягати не в пануванні й володінні, а більший серед них має буде меншим і старший, як слуга), та передбачивши апостолам спільну спокусу, а Петру – триразове зречення від Христа, Своє явлення їм після воскресіння у Галілеї, Господь увійшов з ними в сад Гефсиманський (Лк. 22, 24–28; Мф. 26, 30–35).
Тут почалися Його страсті, спочатку душевні, а потім і тілесні. Господь сказав ученикам сидіти на місці, Сам же пішов молитися й тужити. Під час молитви Господь триразово підходив до учнів і говорив їм: «пильнуйте і моліться, щоб не впасти в спокусу: дух бо бадьорий, плоть же немічна». Але учні не могли молитовно пильнувати з Господом, бо очі їхні обважніли.
Відрізняється цей скорботний день від інших днів року також особливими, повними глибокого змісту Богослужіннями. На Ранній у Велику п'ятницю Православна Церква урочисто виголошує Благовістування про страждання і смерть Боголюдини, розділене на 12 читань, званих Страсними Євангеліями.
Читання 12-ти Євангелій у Велику п'ятницю бере початок від передання апостольського. Згідно з давнім звичаєм, читання Страсних Євангелій проводиться серед храму, а віруючі стоять із запаленими свічками, які потім розносять по домівках.
Велика п’ятниця є днем великої скорботи. З упевненістю можна сказати, що цей день став найстрашнішим в історії людства, бо юдеї віддали на розп’яття на хресті Господа Слави. Очікуваний Месія був відкинутий більшістю Свого народу. Той, Кого проповідували пророки, приніс Себе в жертву за гріхи світу.
Літургія у Страсну п’ятницю не звершується, оскільки Церква закликає своїх вірних чад до скорботних спогадів про смерть Господа Ісуса Христа на хресті.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Управління єпархії
- Капеланська служба єпархії
- Паломницький центр єпархії «Україна»
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Володимирський міський деканат
- Володимирський районний деканат
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Ковельський деканат
- Локачинський деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Любешівський деканат
- Любомльський деканат
- Маневицький деканат
- Нововолинський деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Турійський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Атаманів Петро, протоієрей
- Бабій Назар, священик
- Безкоровайний Олександр, протоієрей
- Беспалов Станіслав, священик
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бойко Андрій, священик
- Бонис Іван, протоієрей
- Борунов Павло, священик
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Ващук Віталій, священик
- Владика Валерій, протоієрей
- Войнарович Роман, протоієрей
- Вонсіцький Роман, священик
- Вронський Олександр, священик
- Гайгель Степан, протоієрей
- Гамера Микола, священик
- Герасимук Петро, протоієрей
- Гой Микола, протоієрей
- Григлевич Борис, протоієрей
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Гусак Андрій, протоієрей
- Деленів Степан, протоієрей
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Добровольський Олександр, протоієрей
- Домарацький Станіслав, священник
- Домбровський Віктор, протоієрей
- Дрозд Володимир, протоієрей
- Закидальський Андрій, протоієрей
- Заторський Іван, священик
- Зеленко Іван, протоієрей
- Зеленько Сергій, священик
- Зінчук Юрій, протоієрей
- Зінько Дмитро, священник
- Іларіон (Зборовський)
- Казмірук Олександр, протоієрей
- Качмар Микола, священик
- Кліцук Павло, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кобрій Роман, священик
- Кованський Артем, священик
- Колесник Вадим, священник
- Комарницький Володимир, протоієрей
- Константин (Марченко), архімандрит
- Корчинський Олег, протоієрей
- Коць Сергій, протоієрей
- Куліш Олег, священик
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Левочко Михайло, священик
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лисак Богдан, священик
- Лівончук Сергій, священик
- Ліпчик Віктор, протоієрей
- Літвінцов Ігор, священик
- Лозинський Володимир, протоієрей
- Лозовицький Василь, священик
- Лущинський Петро, священник
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Маласпіна Євген, священик
- Манелюк Тарас, протоієрей
- Медвєдєв Сергій, протоієрей
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мельничук Сергій, священик
- Михайлишин Василь, протоієрей
- Михалевич Віктор, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мицько Олег, священник
- Мичко Василь, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Мойсей Роман, священик
- Нестер Роман, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Нецькар Микола, протоієрей
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Олійник Матвій, протоієрей
- Онищук Михайло, протоієрей
- Оринчак Іван, протоієрей
- Пилипець Юрій, протоієрей
- Подолець Володимир, протоієрей
- Присяжнюк Володимир, протоієрей
- Пушко Віктор, протоієрей
- Пшеничка Михайло, священник
- Репіньовський Богдан, священик
- Ротченков Андрій, священик
- Рудь Євген, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Сегет Микола, священик
- Семенюк Іван, протоієрей
- Сех Андрій, протоієрей
- Сидор Андрій, протоієрей
- Сидорук Тарас, священник
- Січкар Сергій, протоієрей
- Скиба Ігор, протоієрей
- Смолярчук Микола, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Старевич Василь, протоієрей
- Стеблина Володимир, священик
- Стеблина Петро, протоієрей
- Третяк Роман, священик
- Труш Володимир, протоієрей
- Удуд Володимир, протоієрей
- Устимчук Анатолій, священик
- Устимчук Юрій, протоієрей
- Фульмес Владислав, священик
- Хімчак Михайло, священик
- Хлопецький Юрій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Царик Микола, священик
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Чвир Олег, священик
- Черенюк Володимир, протоієрей
- Черенюк Дмитро, священник
- Черенюк Ярослав, священик
- Шак Андрій, протоієрей
- Шийка Назарій, священник
- Шняк Василь, протоієрей
- Шутяк Микола, протоієрей
- Яким Богдан, протоієрей
- Яків (Мільян), ігумен
- Янів Роман, протоієрей
- Янкевич Михайло, протоієрей
- Янчук Василь, протоієрей
- Янюк Петро, священник
- Коць Микола, архідиякон
- Марцинюк Андрій, диякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Бондарчук Андрій
- Гребенюк Віктор
- Лесюк Валерія
- Маласпіна Валентина
- Ротченкова Наталія
- Савчук Лариса
- Тишкевич Богдан
- Шаюк Євген