Передсвято Воздвиження чесного Хреста Господнього. Пам’ять оновлення (освячення) храму Воскресiння Христового в Єрусалимi (335). Священномученика Корнилiя, сотника (I). Мучеників Кронида, Леонтiя i Серапiона (бл. 237)...
Чи бувають віщі сни і до чого вони сняться?
Розповідає протоієрей Віктор Михалевич у програмі «Церква і релігія» на телеканалі «Конкурент TV».У книзі пророка Даниїла є такі слова: «Снився мені сон, і занепокоївся дух мій, щоб пізнати той сон».
Третину життя людина проводить уві сні. І, як пояснює панотець, душевне життя наше навіть тоді не припиняється, а лише переходить зі свідомого стану в підсвідомий. Розгорнувши Священне Писання – дитячу Біблію чи повну Біблію, – можемо з першої ж книги, Буття, прочитати, що є праведні та неправедні люди. Так от, праведному Йосифові сняться віщі сни і він має їх тлумачення. Сни сняться фараону, слугам фараона, сняться Навуходоносору, який запитує його значення у пророка Даниїла.
Розгортаємо Новий Завіт, Святе Євангеліє і бачимо, що саме у снах Господь застерігає Йосифа Обручника щодо Марії і Богонемовлятка Ісуса, говорячи: «Устань, візьми Дитятко і Його Матір, і втікай у Єгипет, і пробудь там, поки Я тобі не скажу, бо Ірод розшукуватиме Дитя, щоб Його вбити». Коли Ірод помер, ангел Господній з’явився уві сні Йосифові в Єгипті і сказав: «Устань, візьми Дитятко та Його Матір і вернися в ізраїльську землю…»
Тема снів завжди була актуальна і спонукала вчителів церкви, святих отців шукати відповіді на ці запитання. І тому від них ми маємо досить багато мудрих порад.
Найперше, святі отці всі сни поділяють на три категорії. Перша – найпоширеніша: йдеться про пусті, суєтні сни. Із загальної кількості вони становлять 90 %. Вони нічого не значать, а є відображенням у нашому мозкові того всього, чим людина живе упродовж дня, – тривоги, хвилювання, клопоти. І на такі сни вчителі церкви взагалі радять не звертати уваги й не шукати їм тлумачення.
Друга категорія – сни із духовним забарвленням, сни з духовного світу. Серед них є бісівські спокуси. Часто вони трапляються у подвижників. У своїх писаннях святі отці це явище пояснюють тим, що коли в часі сну наша свідомість приспана, коли людина перебуває у розслабленому стані, може входити спокуса. І ознака снів з духовного світу – вони тривожать, бентежать, людина прокидається «у холодному поту», їй страшно, далі вже заснути не вдається, думка думку наздоганяє… І тут є певні поради, підказки. Головне – не розпочинати говорити про цей сон усім підряд. Особливо рідним людям. Бо мама, дружина, дітки – вони не є експертами, а ми їх втягуємо в те осквернення, яке було під час сну, каже отець Віктор Михалевич. Він радить: якщо такий сон приснився людині церковній, християнину, то від нього треба очиститися. Найкраще це зробити молитвою, читанням Святого Писання або ж послухати в запису Псалтир, акафісти чи покаянний канон Андрія Критського (він дуже помічний), або будь-що інше, що допомагає налаштуватися на присутність Божу, на святість.
Симеон Новий Богослов пише: «Те, чим душа зайнята і про що говорить тілу в бадьорості, про те мріє або філософствує вона й уві сні: якщо проводить увесь день у клопотах і справах житейських, то те ж суєтить її у сні; якщо ж вона наповнюється божественним, небесним, то й під час сну вона перебуває у цьому й умудряється видіннями».
Святитель Феофан Затворник дає пораду: «Ви питаєте, чи можна вірити снам? Краще не вірити, тому що ворог і вдень багато пустого навіює в голову, а уві сні це йому ще зручніше. Якщо якісь сни збуваються, то дякуйте Богові за милість, за приємні та повчальні сни дякуйте. Від снів звабних, спокусливих швидше очищайте після пробудження душу свою і пам’ять. Найкращий засіб для цього – молитва і читання євангельських повчань. Зосереджуйте на них усі свої помисли й внутрішнього погляду з цього не відводьте. Погані думки негайно почнуть слабнути й відійдуть».
Тобто, пояснює душпастир, якщо наснилися сни з другого розряду, слід умитися, помолитися і «куди ніч – туди й сон». Коли ж видіння у сні нав’язливі, треба очистити душу особливим молитвослів’ям, послухати щось цінне. Бо те, що входить у наше вухо, сильніше очищає нас і допомагає нам. Коли ми збентежені, налякані, молитися з молитовника буде непросто. Якщо є така можливість, того дня зайдіть до священника, духівника, з яким теплі взаємини. Можна посповідатися в тому, що тривожить душу, і якщо є змога – причаститися. Це стане хорошими ліками проти другої категорії снів.
Третя категорія – віщі сни. Вони сняться один чи два рази за життя або й ніколи. Їх ще називають пророчими. Сни, які ми згадуємо в Біблії, у Святому Письмі, матимуть вплив протягом життя. Пророчі сни від Бога – вони не забуваються.
Чи варто приділяти увагу і розрізняти, з якого «світу» сон? Панотець, посилаючись на писання вчителів церкви, каже, що цього робити не варто. У Бога є багато методів, як донести Свою волю. Досвідчені духівники переконані, що будуть підказки усе життя, і не один раз, коли людина скаже: «Ось що це означало, ось що мені снилося!». Тобто віщі сни сняться в особливий час і про це людина дізнається у свій час.
Підсумовуючи, священнослужитель розповів загальноприйняте правило, яке вивели для своїх духовних чад учителі церкви: не приймай і не відкидай. Себто до снів треба ставитися дуже обережно, щоб не втягнути себе у цю «гру». Особливо неправильно, недуховно, як каже Святе Письмо, шукати тлумачення снів у сонниках, які написані якимись медіумами, чарівниками, людьми, які займаються окультизмом. Це – гріх! «А ви не прислухайтесь до ваших ворожбитів, і до ваших сновидців, і до ваших знахарів, і до ваших чарівників, що говорять до вас … бо вони пророкують вам неправду, щоб віддалити вас з вашої землі, і Я вас вижену, і ви погинете», – говорить Господь устами пророка Єремії.
Тобто є таке поняття, що лукава сила або її служителі говорять напівправду. Найперше всю правду знає Господь Бог. У Його руках доля людини, і вона може змінюватися. Буває, що людині наснилося, вона шукає тлумачення цьому і стає залежною від того, що снилося, і це небезпечно, пояснює протоієрей.
Він каже: порадившись про сон із духовним наставником, можна отримати певні підказки. Вони зводяться до одного – у чому мій урок. Можливо, цей сон викриватиме, показуватиме слабкі місця людини, якісь нечестиві речі. Може приснитися, наприклад, що сквернословить, грубо свариться чи інше, то духівник скаже: ймовірно, є внутрішній запит, де треба бути уважнішим. Можливо, пригадати, коли востаннє був у сповіді, у причасті, які відносини із власним сумлінням, з батьками, рідними, колегами. І виправити треба ці речі, прийшовши до храму. Тому, коли сняться розпуста і страхіття – належить очистити, освятити душу молитвою, Священними Писаннями, порадами духівника, таїнствами сповіді і причастя.
Якщо сняться померлі, які говорили до нас, то на це преподобний Амвросій Оптинський казав: людина, яка померла, не приходить і не говорить. Це Господь може допустити, щоб людині приснилося, що, наприклад, мама чи інший хтось померлий приходили і говорили.
«Коли ми говоримо, що “допущено у сні”, це не гра слів, а важлива відмінність. Треба розуміти: якщо Господь допускає такий сон, то слід задуматися, що ж він для мене значить, що ж я маю зрозуміти. У переважній більшості, коли наснилися рідні люди, то духівники кажуть, що вони насправді просять молитви. Якої молитви просить померла людина? Молитва – це стяжати, набувати Божу милість. І оцю Божу милість ми повинні набувати для них. Це означає, що потрібно прийти до Божого храму і відслужити панахиду. Наші померлі рідні потребують любові у вигляді молитви, але потребуємо молитви і ми самі. Коли людина це виконує, та потреба, яка виникла, задовольняється, на серці стає легко, це світла пам'ять про спочилих…», – пояснює душпастир.
Дуже цінно, каже отець Віктор Михалевич, коли християнин, який молиться, у якийсь момент, згадавши спочилого рідного, відчуває тепло на серці.
«Хай Господь допоможе нам, щоб і в часі сну, і в часі пильнування, коли ми не спимо, щоб ми жили для Господа!» – підсумував священнослужитель.
Програма «Церква і релігія» – спільний проєкт каналу «Конкурент TV» та єпархіальної телестудії «Собор». Повністю випуск можна подивитися ось тут.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Управління єпархії
- Капеланська служба єпархії
- Паломницький центр єпархії «Україна»
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Володимирський міський деканат
- Володимирський районний деканат
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Ковельський деканат
- Локачинський деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Любешівський деканат
- Любомльський деканат
- Маневицький деканат
- Нововолинський деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Турійський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Атаманів Петро, протоієрей
- Бабій Назар, священик
- Безкоровайний Олександр, протоієрей
- Беспалов Станіслав, священик
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бойко Андрій, священик
- Бонис Іван, протоієрей
- Борунов Павло, священик
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Ващук Віталій, священик
- Владика Валерій, протоієрей
- Войнарович Роман, протоієрей
- Вонсіцький Роман, священик
- Вронський Олександр, священик
- Гайгель Степан, протоієрей
- Гамера Микола, священик
- Герасимук Петро, протоієрей
- Глова Юрій, протоієрей
- Гой Микола, протоієрей
- Григлевич Борис, протоієрей
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Гусак Андрій, протоієрей
- Деленів Степан, протоієрей
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Добровольський Олександр, протоієрей
- Домарацький Станіслав, священник
- Домбровський Віктор, протоієрей
- Дрозд Володимир, протоієрей
- Закидальський Андрій, протоієрей
- Заторський Іван, священик
- Зеленко Іван, протоієрей
- Зеленько Сергій, священик
- Зінчук Юрій, протоієрей
- Зінько Дмитро, священник
- Іларіон (Зборовський)
- Казмірук Олександр, протоієрей
- Качмар Микола, священик
- Кліцук Павло, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кобрій Роман, священик
- Кованський Артем, священик
- Колесник Вадим, священник
- Комарницький Володимир, протоієрей
- Константин (Марченко), архімандрит
- Корчинський Олег, протоієрей
- Коць Сергій, протоієрей
- Куліш Олег, священик
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Левочко Михайло, священик
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лисак Богдан, священик
- Лівончук Сергій, священик
- Ліпчик Віктор, протоієрей
- Літвінцов Ігор, священик
- Лозинський Володимир, протоієрей
- Лозовицький Василь, священик
- Лущинський Петро, священник
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Маласпіна Євген, священик
- Манелюк Тарас, протоієрей
- Медвєдєв Сергій, протоієрей
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мельничук Сергій, священик
- Михайлишин Василь, протоієрей
- Михалевич Віктор, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мицько Олег, священник
- Мичко Василь, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Мойсей Роман, священик
- Нестер Роман, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Нецькар Микола, протоієрей
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Олійник Матвій, протоієрей
- Онищук Михайло, протоієрей
- Оринчак Іван, протоієрей
- Пилипець Юрій, протоієрей
- Подолець Володимир, протоієрей
- Присяжнюк Володимир, протоієрей
- Пушко Віктор, протоієрей
- Пшеничка Михайло, священник
- Репіньовський Богдан, священик
- Ротченков Андрій, священик
- Рудь Євген, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Сегет Микола, священик
- Семенюк Іван, протоієрей
- Сех Андрій, протоієрей
- Сидор Андрій, протоієрей
- Сидорук Тарас, священник
- Січкар Сергій, протоієрей
- Скиба Ігор, протоієрей
- Смолярчук Микола, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Старевич Василь, протоієрей
- Стеблина Володимир, священик
- Стеблина Петро, протоієрей
- Третяк Роман, священик
- Труш Володимир, протоієрей
- Удуд Володимир, протоієрей
- Устимчук Анатолій, священик
- Устимчук Юрій, протоієрей
- Фульмес Владислав, священик
- Хімчак Михайло, священик
- Хлопецький Юрій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Царик Микола, священик
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Чвир Олег, священик
- Черенюк Володимир, протоієрей
- Черенюк Дмитро, священник
- Черенюк Ярослав, священик
- Шак Андрій, протоієрей
- Шийка Назарій, священник
- Шняк Василь, протоієрей
- Шутяк Микола, протоієрей
- Яким Богдан, протоієрей
- Яків (Мільян), ігумен
- Янів Роман, протоієрей
- Янкевич Михайло, протоієрей
- Янчук Василь, протоієрей
- Янюк Петро, священник
- Коць Микола, архідиякон
- Марцинюк Андрій, диякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Бондарчук Андрій
- Гребенюк Віктор
- Лесюк Валерія
- Маласпіна Валентина
- Ротченкова Наталія
- Савчук Лариса
- Тишкевич Богдан
- Шаюк Євген