Мучениці Пелагеї, дiви Тарсiйської (бл. 290). Священномученика Еразма, єпископа Формійського (303). Священномученика Альвіана, єпископа Анейського та учнiв його (304). Священномученика Сильвана, єпископа Газького, i з ним 40-ка мученикiв (311)...
Церковний календар: що відзначаємо 7 грудня
Цього дня особливо вшановуємо великомученицю Катерину, у двох церквах нашої єпархії – престольний празник.
Свята Катерина, що походила зі знатного роду, народилась в Олександрії (Єгипет) між 287 і 294 рр. Її батько був правителем цього міста. Знатне походження, багатство, краса, розум, освіта – усім цим вона володіла з надлишком.
За житієм, написаним святителем Димитрієм Ростовським, Катерина «вивчила творіння всіх язичницьких письменників і всіх стародавніх поетів і філософів ... добре знала Катерина твори древніх мудреців, але вона вивчила також твори знаменитих лікарів, крім того, вона навчилася всього ораторського і діалектичного мистецтва і знала також багато мов».
Батьки Катерини поспішали видати дочку заміж, женихи один за одним просили її руки. Але дівчина заявила, що погодиться стати дружиною лише того, хто перевершить її в усьому – знатності, багатстві, красі й розумі.
Мати Катерини, таємна християнка, привела її до свого духовного отця, сирійського монаха. Поговоривши з дівчиною, старець вирішив відкрити їй віру в Христа. Він розповів Катерині, що знає Того, Який перевершує її в усьому. Старець дав їй ікону Богородиці з Немовлям Ісусом і навчив молитви, в якій Катерина повинна була попросити Діву Марію показати їй чудесного Жениха – Її Сина. Прохання дівчини було виконане: в ту ж ніч побачила уві сні Діву Марію з Дитятком на руках. Однак Немовля відверталось від Катерини, не бажаючи дивитися на особу, за Його словами, злиденну, потворну, як і будь-яка людина, не омита водами хрещення.
Прокинувшись, засмучена панна пішла за порадою до старця. Освітивши у вірі, чернець охрестив її. Пізні редакції житія святої розповідають, що після цього вона знову побачила вві сні Богоматір із Немовлям, Яке тепер дивилось на Катерину ласкаво і вручило їй перстень на знак заручин із Небесним Нареченим. Після пробудження дівчина виявила перстень у себе на пальці.
Через деякий час до Олександрії на язичницьке свято прибув імператор. Найбільш імовірно, що це був Максимін II Даза. Він увійшов в історію як жорстокий гонитель християн.
Катерина вирішила переконати властителя у помилковості язичницької віри і донести до нього правду про Христа. З цим вона з'явилася в палац – для такої знатної особи то було можливо. Імператор був вражений її красою і розумними промовами, а оскільки сам виявився не готовий до подібного спору, запросив до палацу п’ятдесят наймудріших філософів і риторів, які повинні були переконати дівчину відректися від християнства. Однак Катерина перемогла їх, довівши нікчемність римських богів. Після поразки в диспуті вчені були засуджені до спалення. Перед стратою вони прийняли християнську віру, останки їх були виявлені не зачеплені вогнем, після чого ще багато хто увірував у Христа.
Імператор переконував Катерину відмовитись од віри в Єдиного Бога і принести жертву язичницьким богам. Після рішучої відмови мученицю довго катували, а потім посадили в темницю. Переказ оповідає, що дванадцять днів голуб приносив їй їжу, а потім з'явився Сам Христос в оточенні ангелів, щоб зміцнити перед майбутніми муками.
Дружина імператора, дізнавшись про чесноти Катерини, разом із воєначальником Порфирієм та загоном солдатів уночі таємно відвідала її в темниці. Поспілкувавшись із дівою, всі вони також увірували в Христа.
Для залякування Катерини було виготовлено знаряддя тортур: на вісь насадили чотири дерев'яні колеса, вкритих залізними вістрями. Обертаючись у різні боки, колеса повинні були розтерзати тіло стоячої між ними мучениці. Житіє розповідає про те, як невидима сила зруйнувала цю споруду, колеса розлетілися в різні боки, убивши чимало тих, що прийшли подивитися на страту.
Після цього дружина імператора при всіх викрила свого чоловіка і визнала себе християнкою, а разом із нею Порфирій і його воїни. Усіх їх піддали страшним мукам, а потім обезголовили. Імператриця відома нам як мучениця Августа, хоча це не ім'я, а лише титул. Безбожний імператор зробив ще одну спробу спокусити Катерину – цього разу ласкою. В обмін на зречення від Христа він обіцяв зробити її своєю наложницею або навіть законною дружиною. Максимін славився крайньою розпустою, а Катерина залишалася прекрасною навіть після всіх катувань. Мучениця з обуренням відкинула його домагання, і розгніваний імператор наказав відсікти їй голову мечем.
За переказами, тіло мучениці було віднесено ангелами на вершину гори Синай.
Катерина постраждала за Христа у віці 18 років (між 305 і 312 рр.).
Три століття опісля ченці Преображенського монастиря, збудованого імператором Юстиніаном, підкоряючись видінню, піднялися на гору, знайшли там нетлінні останки святої Катерини – голову і ліву руку (впізнали її по обручці), і перенесли мощі в обитель. Нині вони зберігаються у вівтарі головного храму монастиря Святої Катерини (так став називатися Синайський монастир після перенесення туди цих останків). Ще одна частина мощей (палець) знаходиться в мощевику ікони великомучениці в лівому нефі храму, котра завжди відкрита вірянам для вшанування.
Перші зображення Катерини, що збереглися, відносяться до VIII–IX ст. На православних іконах мучениця традиційно зображається в царському одязі, з вінцем на голові та хрестом у правій руці. Відомі зображення святої, що спирається на колесо, з пальмовою гілкою в руці. Іконографія «Заручення великомучениці Катерини» склалась в XVIII ст. під впливом західних зразків.
Уперше день пам'яті святої згадується в «Типіконі Великої церкви» IX–XI ст. У IX ст. преподобний Феофан Нікейський і монах Вавил створили на честь угодниці кілька чудових пісень, які й понині співають цього дня.
Храмове свято відзначають луцька парафія на вул. Ветеранів і домова церква Свято-Василівського жіночого монастиря на просп. Волі.
Усі події 7 грудня за єпархіальним календарем – ocь тут.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Управління єпархії
- Капеланська служба єпархії
- Паломницький центр єпархії «Україна»
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Володимирський міський деканат
- Володимирський районний деканат
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Ковельський деканат
- Локачинський деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Любешівський деканат
- Любомльський деканат
- Маневицький деканат
- Нововолинський деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Турійський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Атаманів Петро, протоієрей
- Бабій Назар, священик
- Безкоровайний Олександр, протоієрей
- Беспалов Станіслав, священик
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бойко Андрій, священик
- Бонис Іван, протоієрей
- Борунов Павло, священик
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Ващук Віталій, священик
- Владика Валерій, протоієрей
- Войнарович Роман, протоієрей
- Вонсіцький Роман, священик
- Вронський Олександр, священик
- Гайгель Степан, протоієрей
- Гамера Микола, священик
- Герасимук Петро, протоієрей
- Гой Микола, протоієрей
- Григлевич Борис, протоієрей
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Гусак Андрій, протоієрей
- Деленів Степан, протоієрей
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Добровольський Олександр, протоієрей
- Домарацький Станіслав, священник
- Домбровський Віктор, протоієрей
- Дрозд Володимир, протоієрей
- Закидальський Андрій, протоієрей
- Заторський Іван, священик
- Зеленко Іван, протоієрей
- Зеленько Сергій, священик
- Зінчук Юрій, протоієрей
- Зінько Дмитро, священник
- Іларіон (Зборовський)
- Казмірук Олександр, протоієрей
- Качмар Микола, священик
- Кліцук Павло, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кобрій Роман, священик
- Кованський Артем, священик
- Колесник Вадим, священник
- Комарницький Володимир, протоієрей
- Константин (Марченко), архімандрит
- Корчинський Олег, протоієрей
- Коць Сергій, протоієрей
- Куліш Олег, священик
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Левочко Михайло, священик
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лисак Богдан, священик
- Лівончук Сергій, священик
- Ліпчик Віктор, протоієрей
- Літвінцов Ігор, священик
- Лозинський Володимир, протоієрей
- Лозовицький Василь, священик
- Лущинський Петро, священник
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Маласпіна Євген, священик
- Манелюк Тарас, протоієрей
- Медвєдєв Сергій, протоієрей
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мельничук Сергій, священик
- Михайлишин Василь, протоієрей
- Михалевич Віктор, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мицько Олег, священник
- Мичко Василь, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Мойсей Роман, священик
- Нестер Роман, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Нецькар Микола, протоієрей
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Олійник Матвій, протоієрей
- Онищук Михайло, протоієрей
- Оринчак Іван, протоієрей
- Пилипець Юрій, протоієрей
- Подолець Володимир, протоієрей
- Присяжнюк Володимир, протоієрей
- Пушко Віктор, протоієрей
- Пшеничка Михайло, священник
- Репіньовський Богдан, священик
- Ротченков Андрій, священик
- Рудь Євген, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Сегет Микола, священик
- Семенюк Іван, протоієрей
- Сех Андрій, протоієрей
- Сидор Андрій, протоієрей
- Сидорук Тарас, священник
- Січкар Сергій, протоієрей
- Скиба Ігор, протоієрей
- Смолярчук Микола, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Старевич Василь, протоієрей
- Стеблина Володимир, священик
- Стеблина Петро, протоієрей
- Третяк Роман, священик
- Труш Володимир, протоієрей
- Удуд Володимир, протоієрей
- Устимчук Анатолій, священик
- Устимчук Юрій, протоієрей
- Фульмес Владислав, священик
- Хімчак Михайло, священик
- Хлопецький Юрій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Царик Микола, священик
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Чвир Олег, священик
- Черенюк Володимир, протоієрей
- Черенюк Дмитро, священник
- Черенюк Ярослав, священик
- Шак Андрій, протоієрей
- Шийка Назарій, священник
- Шняк Василь, протоієрей
- Шутяк Микола, протоієрей
- Яким Богдан, протоієрей
- Яків (Мільян), ігумен
- Янів Роман, протоієрей
- Янкевич Михайло, протоієрей
- Янчук Василь, протоієрей
- Янюк Петро, священник
- Коць Микола, архідиякон
- Марцинюк Андрій, диякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Бондарчук Андрій
- Гребенюк Віктор
- Лесюк Валерія
- Маласпіна Валентина
- Ротченкова Наталія
- Савчук Лариса
- Тишкевич Богдан
- Шаюк Євген