СВІТЛЕ ХРИСТОВЕ ВОСКРЕСІННЯ. ПАСХА. ВЕЛИКДЕНЬ...
Як підготуватися до сповіді та чого краще не робити?
Про цю тематику вів мову протоієрей Андрій Ротченков, настоятель луцького храму Мучениць Віри, Надії і Любові та матері їх Софії, в програмі «Духовна абетка» на «12 каналі».Сповідь – це велика милість Божа, можливість людині бути прощеною. Започаткував це таїнство Ісус Христос. Він сказав апостолам: «Прийміть Духа Святого! Кому відпустите гріхи – відпустяться їм, кому ж затримаєте – затримаються».
Тобто, пояснює душпастир, Господь через священника чи єпископа прощає гріхи людині, вибачає їх, стирає, знищує. Щоправда, до VII ст. сповідалися перед усією громадою. Але Церква зрозуміла, що це недоречно, й навіть більш корисно для душі, коли людина індивідуально, таємно сповідається перед священником.
Головне значення таїнства – звільнення від гріхів, примирення з Богом і Церквою. А таїнством це називають тому, що на сповіді таємно, невидимо присутній сам Ісус Христос. Священник лише свідок, молитвеник, а прощає гріхи – Господь.
Порядок таїнства такий: молитви душпастиря, а потім, власне, сповідь: людина підходить до Євангелія і перед хрестом, у присутності отця, визнає свої гріхи і кається в них. Якщо вона затаїть щось – матиме подвійний гріх. Отже, треба добре подумати, щоб після таїнства не піти незціленому.
Більшою мірою сповідь залежить від каянника, а не від священника, пояснює панотець. До неї треба готуватися, зібравшись із думками. Можна і варто виписати свої гріхи на листочок, щоб від зайвого хвилювання, ворожих спокус не збитися, а сказати саме те, що запланували.
В особливих випадках священник може накласти покуту. Наприклад, якщо людина сповідається, що була жадібною, то священник благословляє роздавати милостиню в певних межах, щоб боротися із цим гріхом.
Отже, у сповіді є важливим чотири моменти: перший – побачити свої гріхи, другий – назвати їх, третій – мати жаль про те, що згрішили, четвертий – мати намір визволятися від своїх гріхів. Під час таїнства обов`язково треба називати те, що обтяжує душу. Але не слід говорити загальними фразами, наприклад: «грішний у всьому», або «грішний словом, ділом і думкою». Треба назвати конкретно: не уважно молився, заздрив, сердився... Адже, зробивши своєрідний аналіз душі, її легше лікувати.
Не слід соромитися душпастиря, думаючи, що після сповіді він побачить вас на вулиці і згадає усі ваші гріхи. Панотець каже, що священники не запам`ятовують гріхів. Вони ніби згорають із пам`яті, бо прощаються, зникають.
«Священник не ставиться до каянника, як праведник до грішника. Він, навпаки, співчуває людині й водночас радіє, що вона навертається до Бога. Людина виставляє весь бруд своєї душі, і це одне з труднощів священничого служіння... Коли людина якісно кається, то священник радий, що йде процес оздоровлення. Ми, священники, і самі сповідаємося – або один в одного, або в єпископа. І робимо це регулярно. Ми так само ставимося до каянника, як грішник до грішника, бо абсолютно всі люди – грішні», – розповідає душпастир.
Не треба боятися, що панотець комусь розкаже ваші гріхи. Це – таїнство, і священники бояться таке робити, бо то був би страшний гріх для них самих.
Священнослужитель не може відмовити нікому у сповіді, за винятком крайніх випадків. Наприклад, коли людина нетвереза, перебуває в неадекватному стані. До сповіді можуть приходити діти уже з 6 років, якщо, звісно, готові.
Щоб підготуватися до таїнства, треба трохи більше помолитися вдома, частіше походити в храм, попостити, можливо, утриматися від розваг, надмірного перегляду телебачення, більше подумати про Бога і навіть іноді усамітнитися.
Є грубі помилки, яких допускати під час таїнства не варто. Насамперед, виправдовувати себе, переносити відповідальність за свої провини на когось. Не бажано говорити в деталях, художньо описувати події гріха. Адже кожне зайве слово може бути порушенням покаянного почуття і шкодити самій сповіді. Треба говорити коротко. Але інша крайність – відбуватися загальними фразами. Недоречно ставити запитання чи питати поради під час сповіді. Це краще зробити на духовних бесідах зі священником. Категорично не можна називати третіх осіб, імен, обставин, гріхи інших людей. Адже сповідаємося у своїх провинах, за які просимо прощення і несемо відповідальність перед Богом. Не можна сповідатися і за когось – за дитину, родича...
А взагалі, не важливо хто – дитина чи дорослий, вміє чи не вміє, – але треба йти до сповіді і вчитися, закликав священник Андрій Ротченков.
Програма «Духовна абетка» – спільний проєкт «12 каналу» та єпархіальної телестудії «Собор». Ведуча Марія Вавринюк. Цей, а також усі інші випуски можна подивитися тут.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Управління єпархії
- Капеланська служба єпархії
- Паломницький центр єпархії «Україна»
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Володимирський міський деканат
- Володимирський районний деканат
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Ковельський деканат
- Локачинський деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Любешівський деканат
- Любомльський деканат
- Маневицький деканат
- Нововолинський деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Турійський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Атаманів Петро, протоієрей
- Бабій Назар, священик
- Безкоровайний Олександр, протоієрей
- Беспалов Станіслав, священик
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бойко Андрій, священик
- Бонис Іван, протоієрей
- Борунов Павло, священик
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Ващук Віталій, священик
- Владика Валерій, протоієрей
- Войнарович Роман, протоієрей
- Вонсіцький Роман, священик
- Вронський Олександр, священик
- Гайгель Степан, протоієрей
- Гамера Микола, священик
- Герасимук Петро, протоієрей
- Гой Микола, протоієрей
- Григлевич Борис, протоієрей
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Гусак Андрій, протоієрей
- Деленів Степан, протоієрей
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Добровольський Олександр, протоієрей
- Домарацький Станіслав, священник
- Домбровський Віктор, протоієрей
- Дрозд Володимир, протоієрей
- Закидальський Андрій, протоієрей
- Заторський Іван, священик
- Зеленко Іван, протоієрей
- Зеленько Сергій, священик
- Зінчук Юрій, протоієрей
- Зінько Дмитро, священник
- Іларіон (Зборовський)
- Казмірук Олександр, протоієрей
- Качмар Микола, священик
- Кліцук Павло, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кобрій Роман, священик
- Кованський Артем, священик
- Колесник Вадим, священник
- Комарницький Володимир, протоієрей
- Константин (Марченко), архімандрит
- Корчинський Олег, протоієрей
- Коць Сергій, протоієрей
- Куліш Олег, священик
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Левочко Михайло, священик
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лисак Богдан, священик
- Лівончук Сергій, священик
- Ліпчик Віктор, протоієрей
- Літвінцов Ігор, священик
- Лозинський Володимир, протоієрей
- Лозовицький Василь, священик
- Лущинський Петро, священник
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Маласпіна Євген, священик
- Манелюк Тарас, протоієрей
- Медвєдєв Сергій, протоієрей
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мельничук Сергій, священик
- Михайлишин Василь, протоієрей
- Михалевич Віктор, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мицько Олег, священник
- Мичко Василь, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Мойсей Роман, священик
- Нестер Роман, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Нецькар Микола, протоієрей
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Олійник Матвій, протоієрей
- Онищук Михайло, протоієрей
- Оринчак Іван, протоієрей
- Пилипець Юрій, протоієрей
- Подолець Володимир, протоієрей
- Присяжнюк Володимир, протоієрей
- Пушко Віктор, протоієрей
- Пшеничка Михайло, священник
- Репіньовський Богдан, священик
- Ротченков Андрій, священик
- Рудь Євген, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Сегет Микола, священик
- Семенюк Іван, протоієрей
- Сех Андрій, протоієрей
- Сидор Андрій, протоієрей
- Сидорук Тарас, священник
- Січкар Сергій, протоієрей
- Скиба Ігор, протоієрей
- Смолярчук Микола, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Старевич Василь, протоієрей
- Стеблина Володимир, священик
- Стеблина Петро, протоієрей
- Третяк Роман, священик
- Труш Володимир, протоієрей
- Удуд Володимир, протоієрей
- Устимчук Анатолій, священик
- Устимчук Юрій, протоієрей
- Фульмес Владислав, священик
- Хімчак Михайло, священик
- Хлопецький Юрій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Царик Микола, священик
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Чвир Олег, священик
- Черенюк Володимир, протоієрей
- Черенюк Дмитро, священник
- Черенюк Ярослав, священик
- Шак Андрій, протоієрей
- Шийка Назарій, священник
- Шняк Василь, протоієрей
- Шутяк Микола, протоієрей
- Яким Богдан, протоієрей
- Яків (Мільян), ігумен
- Янів Роман, протоієрей
- Янкевич Михайло, протоієрей
- Янчук Василь, протоієрей
- Янюк Петро, священник
- Коць Микола, архідиякон
- Марцинюк Андрій, диякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Бондарчук Андрій
- Гребенюк Віктор
- Лесюк Валерія
- Маласпіна Валентина
- Ротченкова Наталія
- Савчук Лариса
- Тишкевич Богдан
- Шаюк Євген