Священномученика Єлевферiя, матерi його мучениці Анфiї та мученика Корива, єпарха (ІІ). Преподобного Павла Латрiйського (955). Святителя Стефана, сповідника, архієпископа Сурозького (VIII). Собор кримських святих...
Ми п’ятнадцяті. А хто перед нами?
Отже, сталося: Вселенський Патріарх Варфоломій вручив Митрополитові Київському і всієї України Епіфанію Томос (грамоту) про надання автокефалії Православній Церкві України. Його офіційний текст, переклад на українську й англійську мови невдовзі розмістили на сайті Вселенського Патріархату, а наша газета в попередньому номері український текст передрукувала.
У Томосі зазначено, що ПЦУ отримала своє місце в диптиху після Православної Церкви Чеських земель і Словаччини. Цю зміну в диптиху теж відтворено на офіційному сайті Вселенського Патріархату. Але що ж таке диптих?
Диптихом називається перелік автокефальних та автономних Церков у відповідному порядку. Цей порядок – суто церемоніальний, його промовляють саме так на деяких Богослужіннях; саме так розміщуються Предстоятелі Церков на зустрічах. До нашого спасіння, строго кажучи, диптих прямого відношення не має. Він лише означає, що та чи та Церква одержала свій автокефальний чи автономний статус у певній черговості, у певних історичних умовах.
Ось він, цей список:
1. Константинопольська
2. Александрійська
3. Антіохійська
4. Єрусалимська
5. Російська
6. Сербська
7. Румунська
8. Болгарська
9. Грузинська
10. Кіпрська
11. Елладська
12. Польська
13. Албанська
14. Чеських земель і Словаччини
15. України.
Це – автокефальні, повністю самостійні Церкви. Далі йде перелік Церков лише автономних: Синайська, Фінляндська, Естонська, Критська.
Першою в списку стоїть Константинопольська, бо саме вона є Церквою-Матір’ю для всіх інших: у Константинополі (або, як казали слов’яни, Царгороді), нинішньому Стамбулі, завжди був і є світовий центр Православної Церкви. Три наступні одержали незалежний статус ще за часів Вселенських Соборів і на них їхню автокефалію затверджено. (Тоді ж стала автокефальною Кіпрська Церква, проте документами Вселенських Соборів це не засвідчено, тож вона стоїть нижче). Надалі Константинопольські Патріархи надавали автокефальний чи автономний статус у різних історичних умовах, але Вселенські Собори вже не могли затвердити їх, бо не скликалися.
Одні з Помісних Церков (себто Церков певної країни, певного народу) кількісно дуже великі, як-от Румунська – 16 мільйонів вірних, Елладська, тобто Грецька, – 8 мільйонів. Інші ж нечисленні: скажімо, Чеських земель і Словаччини – 70 тисяч (як в одному західноукраїнському районному благочинні), Єрусалимська – 130 тисяч. Проте всі вони мають однаковий голос під час міжправославних зібрань, у міжправославних дискусіях.
Щоправда, це ми досі говорили про диптих Вселенського Патріархату. Існує ще подібний список, складений Московським Патріархатом. Він дещо відрізняється порядком розміщення Помісних Церков; лише в ньому значиться Американська Церква, автокефалію якій надав Московський Патріарх, не маючи на те права (тож вона залишилася невизнаною з боку переважної більшості Церков). Є в диптиху МП також Китайська і Японська автономні Церкви: цей статус надали їм, знов-таки, в Московському Патріархаті, але інші Помісні Церкви цього не визнали. Не числиться в переліку РПЦ Естонська автономія.
Проте ані в диптиху Вселенського Патріархату, ані Московського нема УПЦ (МП). Це тому, що все світове Православ’я розглядає УПЦ просто як єпархії Московського Патріархату на території України, а статус «широкого самоврядування», наданий їй, невідомий для православного церковного права. Адже Церкви бувають або автокефальні, або автономні.
Отож, ми перебуваємо нині в самому кінці диптиху. Чи це принижує нас? Аніскілечки! Це свідчить тільки про те, що ми одержали канонічну автокефалію в певний історичний час, визначений Творцем. Подібно як у Господніх очах немає ні першого, ні останнього до чаші з Причастям, а є лише люди, які бажають спасіння.
Чи завжди ми будемо в кінці диптиху? Все в руках Усевишнього. Можливо, перелік автокефальних Церков ще поповнюватиметься, тож буде хтось після нас і шістнадцятим (наприклад, білоруси), і сімнадцятим… Нам же тепер важливо, щоб у сім’ї Церков-сестер, як рівні серед рівних, краще трудитися над спасінням народу Божого в Україні.
Волин. єпарх. відом. – 2019. – № 3 (172)- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Коць Сергій, протоієрей
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Ротченков Андрій, священик
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса