
Похвала Пресвятої Богородиці (субота акафісна)
Мученика Хрисанфа і мучениці Дарії (283) та з ними мучеників Клавдія, трибуна, Іларії, дружини його, Ясона і Мавра, синів їхніх, Діодора, пресвітера, і Маріана, диякона. Мученика Панхарія (бл. 302)...
- До Хрещення Русі яким було християнство на території нинішньої України?
Християнства у глобальному розумінні не було, втім, були певні потужні осередки. Зокрема є згадка про Жидичинський Свято-Миколаївський монастир у 931 році, ще до знаної дати офіційного хрещення Русі. А це говорить про те, що нинішня Волинь, яка є батьківщиною Володимира Великого, відіграла значиму роль у прийнятті рішення князя. Адже це не могло статися так просто: вирішив сам собі, що Русь буде православною, та й реалізував задум. Треба враховувати і те, що до 988 року християнство вже доволі таки укорінилося на наших теренах і місцеві еліти стали для нього підтримкою у цьому рішенні. Щоб зрозуміти на скільки ці осередки були потужними, варто згадати, що в жидичинський монастир не менше 5 разів приїжджав поклонитися сам король Данило Галицький перед битвами та доленосними рішеннями. Можна пригадати й Миколу Святошу (князь Чернігівський), який був луцьким князем, і коли стала загроза братовбивчої війни, то він зрікся титулу і пішов у монахи. За нашими мірками, це якби губернатор пішов у монастир, аби не допустити кровопролиття. Ось таке тоді було виховання і потужна сила любові християнської віри.
- Який культурний розвиток принесло християнство?
Християнство мало колосальний вплив на культурний розвиток суспільства, адже цілі прошарки населення були неосвіченими та малограмотними. Після хрещення Русі церква стала світочем, який ніс знання в маси, особливо для тих, хто не мав коштів на дороговартісне навчання чи на купівлю книги. Щоб зрозуміти масштаби впливу церкви на культурний розвиток суспільства, варто пригадати, що 24 села належали лише одному жидичинському монастирю. А це означає, що в усіх цих населених пунктах усією соціальною сферою опікувалися духівники. А це розвиток науки, створення братств, медична допомога тощо. Утримувати це все монастир міг лише завдяки тим вельможам, які підтримували його фінансово.
- Чим відрізняється християнство сучасне від перших християн на Русі?
Сьогодні ми бачимо багато «формального християнства». Натомість на зорі християнства люди навіть не думали про власну наживу, тоді віддавали своє життя за Христа. А сьогодні багато людей використовують «церковну етикетку» аби здобувати собі певні преференції. Втім, Христос сказав, що нічого їй не нашкодить, тому церква може занепадати, але з часом і очищується.
Ми побачили, що, отримуючи певні привілеї, коли церква стала не гонима, а навпаки популярна, вона починає втрачатися якість, адже у ній з’являються «випадкові» люди. І тільки коли церква потрапляє у скруту, як то у 1917 році, коли «червоний терор» фізично знищити її, лише тоді вона оновлюється. Адже тоді, у 1917 році, «випадкові» люди почали зрікатися своїх релігійних переконань, однак лишалися світочі, які нас надихають і до сьгогодні. Тому ми бачимо, що наші прадіди, як і перші християни, готові були йти на подвиг.
- Як стрімкий розвиток цифрового суспільства впливає на церкву?
Церква не стоїть осторонь сучасного розвитку суспільства та інтегрується в електронну сферу. А це прискорює документообіг та дає додаткові можливості для поширення віри. Церква стає мобільнішою і не відстає від сьогодення: ми активні у Фейсбук, зараз працюємо над новим цікавим сайтом із можливістю інтерактивного спілкування.
- Порівнюючи молодь сьогодення й років за 10, 20 тому є відмінності у ставленні до віри?
На мою думку, стався якийсь певний розкол: одні молоді люди кажуть, що не приймають релігійного фактору у своє життя, а інші розуміють, що це їм треба. Для прикладу, на службу в церкву монастиря приходить відсотків зо 60 молоді. Ще років 10 тому ми говорили, що в церкву ходять лише бабусі.
Сьогоднішня молодь дуже чутлива до фальші. Якщо духівник лукавить, то молодь піде від такого, адже ритм життя дуже великий і ніхто не хоче його витрачати час на дурниці. Натомість, якщо є приклади живої віри, то молодь шукатиме християнської дороги.
- Нині серед молоді спостерігається поширення ідей атеїзму, що є причиною?
Це поширене явище в Європі й воно частково прийшло до нас. Усе тому, що протестантський та католицький світ, на мою думку, допустив дуже багато помилок, адже хотіли сильно догодити людям. І своє богослужіння зробили практично світським, відповідно, прийшов час і люди побачили, що церква майже нічим не відрізняється від їхнього мирського світу і для багатьох постало питання про те, навіщо туди ходити. Молодь не має альтернативи.
- Які виклики постають перед церквою?
Коли священик не ставить перед собою високих завдань та сам не розвивається, то він згуртовує біля себе людей, яких влаштовує «хрещено-поховальний» кооператив: людину після народження принесли в храм похрестили, далі він раз прийшов повінчався, і в кінці його похоронили. А ще можуть на Великдень прибігти на кінець служби, щоб кошик посвятити. Тому, як на мене, найбільшою трагедією може стати те, коли це буде влаштовувати обидві сторони. Втім, це самообман, адже Христос створив церкву, щоб дбати про людей та наповнювати їхнє життя духом, щоб люди жили радісно та бачили перед собою пріоритети. Церква не має вмішуватися у життя людей, але мусить задавати тон.