21 травня – пам’ять апостола і євангеліста Йоана Богослова
Віталій КЛІМЧУК

Святий займає особливе місце серед обраних учнів Христа
Спасителя. Головна якість апостола відкривається у його вченні про любов, за яке
йому присвоєно найменування апостола
любові. Дійсно, любов’ю пронизані усі його писання, основна думка яких
зводиться до поняття, що Бог у Своїй сутності є Любов (1 Ін. 4:8). У своїх
творах апостол переважно зупиняється на проявах незбагненної любові Бога до
світу і людини, акцентує на любові свого Божественного Учителя. Водночас він
постійно закликає учнів до взаємної любові.
Йоан був одним із дванадцяти апостолів, яких покликав Ісус
Христос. Він представлений у Євангеліях як син Заведея та брат Якова. Йоан та
Яків були за професією рибалки на Генісаретському озері. Матір синів Заведея
– Саломія.
Йоан Богослов, як і всі апостоли, втік від Христа, коли Його
переслідували та арештували. Але він і один із тих, які були під хрестом, де
Христос доручив доглядати йому Свою Матір. Він єдиний, за переданням Церкви, не
зазнав мученицької смерті – помер своєю. І, власне, Євангеліє від Йоана натякає,
що Христос передбачив те, що він не буде замученим, а «питиме ісповідницьку
чашу», яку Христос пив.
Святий виступає у трьох іпостасях: апостол, богослов,
євангеліст. Його Ісус виділяв з-поміж дванадцятьох інших: він присутній на всіх
страстях Спасителя, на Тайній вечері – особливо наближений до Нього, бо запитує
про ім’я зрадника; Ісус доручає йому опіку над своєю Матір’ю. Найбільш
наближеними до Христа були три учні: Петро, Яків та Йоан. Проте постать
останнього своєю ревністю спонукає Христа відкривати особливі тайни: воскресіння
доньки Яїра, Преображення тощо – ті випадки, коли інші апостоли залишалися
осторонь.
Відомо, що своє Євангеліє Йоан писав найпізніше. Це був
особливий апостол, тому особливим було і його Євангеліє. Адже описує більше
подій мученицької смерті Спасителя і загалом про те, що говорив Ісус Своїм учням
напередодні смерті.
Йоан не тільки переказує події з життя Христа, він
намагається їх розкрити із богословського погляду. Тому подає так звану
архієрейську молитву, а також довгий монолог Ісуса до Своїх учнів перед
стражданнями. У Євангелії він наголошує на хресті як на світлі та істині. Це не
стільки історичні факти, скільки радше богословські аргументи. У Євангелії від
Йоана є такі уривки, яких немає в інших: наприклад, про весілля в Кані
Галілейській, про жінку-грішницю тощо. Так він на прикладі унікальних подій, які
не є загальноприйнятими в євангельських роздумах, розкриває глибший зміст
приходу Ісуса у світ. Якщо подивитися на наші літургійні тексти, то в них
передовсім наголошено, що Йоан не стільки передав історію життя Ісуса, скільки
вказав на зміст і суть Його приходу у світ, тобто на Його богословську
унікальність. Тому він і йменується Богословом.
Як учень Христа, який опікувався Богородицею, він проживав
у м. Ефесі аж до смерті Марії. І тоді, відповідно до жеребкування апостолів,
йому випала праця в Азії. Там він певний час перебував і був засуджений на
заслання на о. Патмос. На острові, за переданням, і написав Євангеліє та Книгу
Одкровення.
Апостол Йоан прожив понад 100 років, залишившись єдиною
людиною, що бачила Ісуса Христа під час Його земного життя. Решта апостолів
у цей час усі вже померли мученицькою смертю.
Волин. єпарх. відом. – 2016. – № 5 (138)