
Безсрібників Косми та Дамiана, що в Римi постраждали (284). Мученика Потита (І). Преподобного Петра, патрикія (854). Перенесення мощів преподобного Йоана Рильського (1469). Преподобного Никодима Святогорця (1809)...
Про це розповідає завідувач кафедри гуманітарних та практичних дисциплін Волинської православної духовної академії протоієрей Олександр Хорошко у телепрограмі «Духовна абетка» на «12 каналі».
– Щоб зрозуміти, що таке секта, хто такі сектанти і чи образливо, якщо так називати представників окремих релігійних організацій, слід звернутися до етимології (походження) слова «секта», що в латинській мові має два значення. Перше – це «школа, напрям; спосіб мислення», а інше значення – «вчення», пояснює панотець. У давнину сектантами називали учнів певного філософа.
Але згодом в історії церкви слово «секта» набуло нового значення. Це пов'язано з тим, що виникає багато різноманітних течій або єресей, які не відокремлюються від церкви, а спотворюють її вчення. Найбільшою такою сектою було аріанство. Її основоположник Арій неправдиво вчив про Сина Божого, викривляючи догматичне основоположне вчення Християнства. З часом церква його засудила, а те, чого він навчав, вважається єретичним.
– Чи є сьогодні секти і кого ми так називаємо?
– Так, є, але наше суспільство сьогодні більш толерантне. Наприклад, у часи Російської імперії була Православна церква, яка визнавалася державою, і були певні релігійні групи, існування яких церква дозволяла. Всі інші організації називалися сектами, а їх представників переслідували, піддавали гонінню.
Сьогодні держава відокремлена від церкви, тому жодний релігійний погляд чи організація не можуть бути панівними. За законом ставлення до всіх має бути однаковим. А сектою ми офіційно нікого не називаємо, тільки у випадку, коли релігійне угруповання несе відверту загрозу: вербування і залучення людей до негативних дій, небезпека їхньому здоров'ю і життю.
– Які ознаки секти?
– У релігієзнавчій літературі ми не використовуємо слово «секта», а керуємося іншим поняттям, яке розкриває значення і діяльність нових, невластивих для нашої держави релігійних утворень, – це «новітні, нетрадиційні вірування, культи, течії». Вони з’явилися відносно недавно: кінець ХІХ – початок ХХ століть і не існували раніше.
Розрізняють основні ознаки секти. Найперше – вони приховують свою діяльність. Говорять, що тільки в них є правда і спасіння, а інші, хто за межами їхнього угруповання, – пропащі душі, в них немає жодного шансу на спасіння, якщо, звісно, не навернуться. Таку організацію зазвичай не реєструють у державних структурах.
Німецькі дослідники пояснюють, як відрізнити церкву від секти: церква – це група віруючих людей, які проходять шлях спасіння, а для секти – ти вже спасенний, якщо перебуваєш у їхній структурі, в тебе вже все добре, вже все зробили за тебе.
Але коли ми розгортаємо Священне Писання, то бачимо, що Ісус Христос ходив світом. Він якраз був, так би мовити, першим протестантом і ламав усі підходи. Юдеї Його засуджували, бо Він говорив із грішниками, з людьми, яких суспільство відкинуло. Христос розмовляв із самарянами, які були в очах юдеїв єретиками. Він спілкувався із жінкою-самарянкою. Тобто Господь бачить серце людини і спішить на допомогу, ламаючи всі стереотипи. Тому неправильно говорити: якщо ти з нами – то спасешся, а якщо поза нами – ти пропадеш. Ні, Господь веде людину різними шляхами, і ми знаємо віруючих, які шукають релігії, інші віри і ходять різними шляхами, доки не знайдуть своє, доки їхнє серце не заспокоїться.
– Чому люди змінюють віру, релігію?
– Причини бувають різні, але, насамперед, це камінь у город священнослужителя, який погано виховав свою паству. А ще може образити хтось із парафіян і людина відмовляється ходити до храму. Якщо є можливість, то треба поговорити з цією людиною, дати їй час усе обдумати, осмислити, старатися лікувати її душу. Моє завдання як священника – стримувати від переходу, показавши всю красу православної віри, прекрасні багатовікові традиції, які плекало Християнство, показати, що в Православ'ї різне стається, є різні люди, різного характеру, соціального становища, але процес спасіння можливий.
– Чи відомі Вам зараз в Україні небезпечні й таємні релігійні угруповання?
– Наразі мені нічого не відомо про такі організацій в Україні, чи вони існують. Але пам’ятаємо 90-ті роки минулого століття, «Біле братство» – якої біди воно завдало суспільству. У світі багато сект, які закликають людей, найперше, відмовитися від усіх благ цивілізації, бути скритними, віддати усе своє майно цій організації. Але найбільша небезпека, що вони закликають до самогубства. І в історії людства таких випадків масових самогубств чимало. До речі, з часом ті, кого ми називали сектантами, теж змінюються, пристосовуються до нових умов.
– Чи зросла небезпека, що люди нестійкі у своїй вірі й можуть потрапити в спілкування до сектантів?
– Така небезпека постійно була. Радянський Союз впав, виникла масова вседозволеність, безробіття, сімейні кризи, проблеми в державі, і ці організації відкривали багатьом свої обійми, втішали і тим завойовували серця людей.
– Чому небезпечний гіпноз, емоційні проповіді, якими часто користуються представники ось тих новітніх, нетрадиційних релігійних організацій?
– Тому що саме такі речі найчастіше й призводять до самогубства. Тобто спеціальні маніпуляції, використання певних технік, гіпноз – завдають людині болю і вона не може з усім цим справитися. Усе робиться з ціллю керувати нею у власних інтересах. Їй навіюють страх, що порушуються біблійні догмати, людина починає сумніватися у правильності своїх слів і дій, вона думає, що те, що було до цього, – все неправильно. Читаючи окремі уривки з Біблії, людині вселяють обов’язок коритися керівнику, слухати його, і так накладається все негативне. Якщо людина й бачить реальну небезпеку та хоче звідти вирватися, часто її звідти не відпускають через залякування, погрози, страх бути покараною Богом, вищими силами…
– Як уберегти дітей від потрапляння під цей поганий вплив?
– Самим батькам треба навчатися і цікавитися сучасними віяннями, знати, що є небезпечним. Так, ми не можемо дитину позбавити гаджетів, але треба слідкувати за тим, що вона дивиться, з ким спілкується і більше залучати до перебування на природі, до ігор. Або старатися, щоб вміст гаджетів був більш християнський.
– А як дитину привчити до церкви, щоб їй не було нудно?
– Є і дорослі, яким нудно у храмі… Дітей треба приводити з собою. Батьки мають бути зацікавлені у розвитку своїх нащадків – брати на службу спочатку на короткий час, потім на трохи довший. Є недільні школи при храмах, де коротко, але цікаво розповідають уривки з Біблії, підкріплюють це все мультиком та іграми. Тобто не тільки примушувати ходити до церкви, але й зацікавлювати, говорити з дітьми про церкву.
– Які Ваші аргументи для тих, хто втратив віру?
– Найперше, рідні таку людину мають переконувати аргументами зі свого життя. А є приклад двох учнів Христа, які його зрадили, – Юда і Петро. Юда продав Спасителя за срібняки, і тим самим призвів до пролиття невинної крові, а Петро тричі відрікся Христа. Не можна говорити, що хтось із них зрадив більше чи менше. Юда розумів, що прощення йому не буде, а Петро покаявся і сподівався на прощення. Ось у цьому їхня відмінність. Так і тим, хто сумнівається, слід це пояснювати.
Людина так створена Творцем, що вона має в щось вірити, когось бачити для себе ідеалом. У перших людей Адама і Єви ідеалом був Сам Господь. Але через гріх люди поступово відходили і замінювали цей авторитет. З’явилося язичництво, люди почали вважати, що природні явища є отим богом, лідером, на який вони повинні орієнтуватися. Так само відбувається зараз: люди хочуть когось авторитетного бачити перед собою, комусь поклонятися. Ось цей фанатизм – він неприпустимий у жодній класичній релігії, у жодній конфесії. Так, шану, повагу людині надавати потрібно – як предстоятелю церкви, як лідеру, як особистості, але слід чітко розуміти, що перед нами завжди звичайна людина, яка теж може впадати у гріх. Ось так треба аналізувати, без фанатизму.
– Як бути з язичниками, які ставлять собі Дажбога і кажуть, що вони повернулися до справжніх українських традицій, вірять у Велеса, Перуна?
– Це не ті класичні традиції, які були у язичників до Християнства. Часто у цих традиціях є і християнські елементи, як не дивно. Християни теж взяли щось із язичництва, що було характерно для певних територій. Не думаю, що варто їх переконувати. У них має бути вільний вибір.
– Доводилося чути від представників УПЦ московського патріархату, що прихожани Православної Церкви України – сектанти. Як на це реагувати?
– Про московський патріархат в Україні не хотів би говорити однозначно. Є серед них люди, які перебувають начебто у якомусь страху і не можуть зробити вибір. Думаю, з часом усе відбудеться і православ’я буде об'єднано.
Але говорячи про російську православну церкву в росії, ознаки секти часто у них помітні. Згадаймо події, які відбулися наприкінці березня цього року, – «русскій всємірний собор». Коли ми проаналізуємо постанову цього собору, то у ній, наприклад, є такі слова, що тільки їхня держава московія має право на існування. Про Україну вони говорять, що на нашій території має бути тільки їхній вплив. Захід називається сатанинським і т. д. Тобто вони себе відокремлюють від усього цивілізованого світу. З їхніх слів, мають бути тільки російська культура, традиції і віра теж. Вони готові брати до себе усіх, хто живе поза росією, але за умови, якщо ті будуть визнавати російську вєлікую культуру, мову і говоритимуть нею.
Після отримання Україною Томосу РПЦ оголошує розкольником і єретиком Вселенського патріарха. Тобто вони відокремлюються від усіх церков, які визнали ПЦУ. Церква має бути у спілкуванні з усім православним світом. Якщо вона себе відокремлює, то впадає в єресь.
Програма «Духовна абетка» – спільний проєкт «12 каналу» та єпархіальної телестудії «Собор». Цей, а також усі інші випуски можна подивитися тут.