Дивовижний світ сучаних образів
Поруч із храмовими іконостасами і настінними розписами у християнському світі багато століть існують переносні та хатні ікони. Їх, невеликих за розміром, брали з собою у далекі й небезпечні походи і мандрівки, на прощі, при них зверталися з молитвами у хвилини радості й смутку, дякували, просили заступництва. Такі образки могли передаватися із покоління у покоління, перетворюючись на родинні реліквії.
Виставка «Вічне», яка діє у Музеї волинської ікони, представляє саме такі сучасні твори хатнього чи родинного «формату», написані волинськими майстрами – подружжям Омельченків. Сергій і Тетяна – професійні художники, випускники Львівської академії мистецтв.
Крім іконопису, Сергій займається різьбою по дереву та пленерним живописом, пробує себе у розписі храмів. Різьблений кивот ікони Божої Матері для каплиці Святого Володимира та кивот для голгофського хреста (XVI ст.) в Успенському соборі м. Володимира-Волинського – це роботи Сергія. Для Успенського собору написав разом із дружиною ще й декілька образів. Чимало ікон Сергій створив для кафедрального собору Вінниці, Зимненського монастиря та Києво-Печерської лаври.
Тетяна Омельченко викладає у Володимир-Волинській дитячій художній школі, працюючи в техніці гобелена. Її ткані картини експонувались на обласних, всеукраїнських та міжнародних виставках. Крім текстилю, Тетяна творить у техніці олійного живопису та іконопису.
Роботи подружжя знаходяться у багатьох храмах, монастирях та приватних колекціях в Україні і за кордоном. Сергій і Тетяна – учасники численних виставок. Уже цього року в Німеччині, м. Цвікау, було організовано цікавий спільний виставковий проєкт «У пошуках гармонії» родини Омельченків. Сергій, Тетяна та їхній син Іларій представили свій іконопис, живопис, текстиль та художні вироби з металу.
Особливістю виставки «Вічне», розгорнутої в Музеї волинської ікони, є те, що експоновані на ній ікони розкривають один із напрямів розвитку сучасного іконопису – наслідування візантійської та давньоруської традиції у поєднанні з місцевими автентичними світоглядними та технологічними особливостями. Сергій Омельченко у своїх роботах дотримується візантійського канону, проте роботи майстра вирізняються його власним почерком. Він використовує лише природні матеріали, власноруч виготовляє темперні фарби, виконує золотні роботи, застосовуючи сусальне золото і поталь. Тетяна тяжіє до академічного стилю, працюючи в олійній техніці. Їхнім творам властиві особлива м’якість і ніжність ликів, широка колористична гама, оригінальне поєднання барв, багатоступінчаста градація тону та кольору у зображенні одеж, що надзвичайно збагачує живопис.
Тематика ікон різноманітна. Тут можна побачити найулюбленіші серед українців богородичні образи: копії знаних у нас чудотворних ікон – Зимненської, Володимирської (Вишгородської), Печерської, «Успіння Богородиці». Особливою свіжістю і духовно-естетичною глибиною, традиційністю візантійського образа відзначено ікони Христа Вседержителя. Є тут образи, особливо шановані на Волині: «Святий Миколай Чудотворець», «Святий Архангел Михаїл», «Святий Цілитель Пантелеймон», а також святих, яких шанують в інших православних регіонах, наприклад, «Святий Серафим Саровський».
Ікона «Вибрані святі» із зображенням покровителів господарів може бути родинною чи сімейною реліквією і доповнити домашню божницю. Надзвичайною світлою ніжністю приваблює образ ангела-хранителя. Вражає колористикою, гармонією художньої образності велична «Старозавітна Трійця».
Зображення на іконах доповнено іменними написами та цитатами зі Святого Письма, виконаними традиційною кирилицею. Проста і водночас вишукана графіка шрифтового виконання та влучно дібрані тексти суттєво збагачують загальну композиційну структуру іконних образів. Золото тла надає творам урочистого звучання і виокремлює їх у несакральному просторі квартири чи будинку. Іконописні речі Сергія і Тетяни Омельченків відзначено глибокою символічністю, виваженістю і, що дуже важливо, духовним наповненням, які допомагають людині у думках і молитві до Бога.
Деякі з виставлених робіт можна придбати або ж зробити замовлення на виготовлення копій.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Ротченков Андрій, священик
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса