Мучеників Євлампiя та Євлампiї (303–311). Святителя Амфілохiя, єпископа Володимиро-Волинського (1122). Собор волинських святих. Мученика Феотекна (III–IV). Преподобного Вассіана (V). Преподобного Феофіла, сповідника (VIII)...
«Імена, написані на небесах»
У травні 2018 р. Музей волинської ікони репрезентував виставку «Імена, написані на небесах. Патрональні ікони XVII–XIX cт. з колекції музею». Іменні, або патрональні (від латин. рatronгs – покровитель) образи – це ікони із зображенням святого, який виступає заступником християнина, названого його іменем. Двадцять два твори експозиції зображають шанованих в усі часи на Волині святих, а отже, і поширені на наших теренах християнські імена: Йоан, Василій, Дмитрій, Юрій, Катерина, Варвара, Анна, Петро, Павло, Андрій, Михаїл та інші.
Для назви виставки слугувала цитата з Євангелія: «...Радійте тому, що імена ваші записані на небесах» (Лк.10:20), – сказав Ісус Христос, обравши сімдесятьох учнів і посилаючи їх на апостольське служіння. У V–VI ст. найпопулярнішими християнськими іменами були саме ймення апостолів, а також похідні від них жіночі варіанти.
Більшість відомих християнських імен мають древнє єврейське, латинське або грецьке походження, й у первісному значенні містять певні характеристики: Михаїл – Хто, як Бог? (євр.), Петро – камінь (грец.), Йоан – благодать Божа (євр.), Василій – царський (грец.), Катерина – завжди чиста (грец.) і т. п.
Сьогодні майже усі відомі та звичні нам імена освячено подвигом подвижників та мучеників, бо з появою Християнства, перших мучеників та святих віруючі родини прагнули засвідчити свою духовну єдність із ними і давали своїм дітям освячені вірою імена. Наречення людини певним іменем – це наче делегування чи дар їй від імені Церкви небесного заступника, який нарівні з ангелом-охоронцем веде її по життю, сприяючи спасінню душі та здійсненню Промислу Божого.
З моменту Хрещення людиною опікується той святий, на честь якого вона названа. Також вважається, що святий здатний надавати людині, нарéченій його ім’ям, сили у важкі хвилини, оберігати своє чадо від бід і наділяти праведними якостями, а після смерті – заступитися перед Богом за свого підопічного.
Наші предки ніколи не найменовували новонародженого не звернувшись до священика. Він розгортав Святці ( Іменослов), де містяться відомості про дні, коли поминати певного святого, і дивився перелік імен, що випали на дату народження малюка. Названий певним іменем християнин упродовж життя ходив до церкви, сповідався і причащався, замовляв молебень за здоров’я, ставив свічки і прикладався до ікони із зображенням одноіменного небесного заступника, тобто до патрональної або тезоіменної ікони.
Таку ікону можна було замовити та зберігати і вдома. У стародавній традиції патрональні ікони писалися до Хрещення дитини і називались мірними (розмір ікони відповідав зросту немовляти), а могли бути звичайними, коли розмір іменної святині є довільним. Такі образú дозволяється дарувати як дітям, так і дорослим (часто це роблять саме на іменини – день пошанування тезоіменного святого), їх можна також передавати до храму.
На виставці представлено чоловічі іменні ікони апостолів Петра, Павла, Йоана та Андрія, святих Миколая, Георгія, Дмитрія та інших; жіночі – святих Варвари, Параскеви, Катерини, а також так звані сімейні патрональні, або ж іменні групові із зображенням вибраних угодників – покровителів кожного члена сім’ї: «Святі Матвей та Єлизавета», «Святі Яків, Наталія і Тетяна» (див. фото). Доповнюють експозицію сюжетні ікони: «Трійця святої Анни», «Богородиця з Антонієм і Феодосієм Печерськими», «Святі страстотерпці Борис і Гліб».
Ікони наділено великою силою емоційного впливу, для них характерна внутрішня сила образів, глибина й урочистість, простота і безпосередність. Вони служать нагадуванням про важливість молитви і дотримання Христових заповідей.
Церква вважає християнське ім’я Божим благословенням, тому кожен із нас повинен тримати у пам’яті святого, на честь якого він названий, знати основні факти його життя, кожен день у молитві звертатися до нього, сповідатися і причащатися у дні його пам’яті.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Коць Сергій, протоієрей
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Ротченков Андрій, священик
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса