ВХІД ГОСПОДНІЙ В ЄРУСАЛИМ...
В небі, в зоряній безодні, тонуть дзвони Великодні...
– Воскресіння Христове – найвеличніше торжество Церкви Христової – це свято радості. Першим словом воскреслого Христа було: «Радуйтеся». У ці святкові дні Церква закликає всіх вірян радіти і викликувати: «Цей день, його створив Господь, радіймо й веселімося у нім» (Пс. 117, 24), – наголосив керуючий Волинською єпархією УПЦ Київського патріархату Митрополит Луцький і Волинський Михаїл у розмові з нашими кореспондентами...
– Пасха – це традиція, яка прийшла до нас із давніх часів, – продовжує Владика Михаїл. –Щоправда, тоді святкування супроводжувалося заколенням пасхального агнця. Коли ж відмінили жертвоприношення у вигляді тварин, то сьогодні приносимо у жертву хліб. Коли приносимо в причасті, це також хліб під виглядом тіла Господнього. А коли говоримо про Пасху, то вона символізує собою інший зміст й інші читаються молитви. Але ж знову-таки: хліб – жертвоприношення...
І що важливо: коли раніше якесь село чи хутір не мали священнослужителя, а благочестиві люди хотіли причастити хворого, то для цього зберігали освячену паску. Тобто це не просто пасхальний агнець. Використовували замість причастя також артос – це вже інший пасхальний хліб. Це коли ми говоримо про такі форс-мажорні обставини. Тобто паска і артос – набагато більше, ніж просто хліб, спечений до свята.
Отже, ніколи побожний чоловік не кине паску під ноги, незважаючи на те, де і ким вона була спечена, освячена чи не освячена. Люди з благочестям ставляться до самої паски, бо значення вона для нас має зовсім інше, ніж просто святковий хліб. Це викуплена жертва заради нас і заради нашого спасіння.
Того дня, у Великий (Чистий) четвер, ми завітали у жіночий монастир Святителя Василія Великого, де нас зустріла настоятелька обителі ігуменя Анастасія. Просимо показати нам, як випікають тут за старовинними рецептами паски і пасхальний хліб – артос, без яких неможливо уявити Великдень.
Звісно, простежити за всім процесом виготовлення пасок нам не пощастило. Бо, як розповіла інокиня Соломія закваску на пасхальне тісто вони зробили після молитви о другій годині ночі. А ось як дозріває і вимішується тісто, як додають у нього родзинки і ванільний цукор, як потрапляє воно у малі й великі форми, побачили. Щоправда, довелось довгенько почекати, доки тісто підійде у спеціальній шафі, а потім, наповнивши неповторним запахом свіжої випічки велику залу проскурні, вийняті з електричних печей паски ляжуть на стіл. Але процес на цьому не завершується — сестра Соломія разом із послушницями Катериною і в миру Ларисою беруться оздоблювати паски збитим із цукром яєчним білком, прикрашати їх різнокольоровою посипкою і кокосовою стружкою, а деякі – навіть шоколадом.
Паски в монастирі випікають за рецептом, який передала обителі одна з колишніх послушниць, запозичивши його в своєї бабусі. Не розкриватимемо всі таємниці, скажемо лише, що виходять вони смачними й красивими. Недарма за цими пасками не лише містяни приходять, а й з інших населених пунктів приїздять. Іще одна особливість цих пасок: увесь процес супроводжується щирою молитвою майстринь та їх бажанням укласти в цей святий хліб усю свою душу.
Якщо паска здобна, то артос, який випікають тут лише напередодні Великодня, пісний: у його тісті тільки вода, борошно і дріжджі. Та пошановується він серед православних християн особливо. Як розповіла сестра Соломія, артос стоїть у храмі біля царських воріт. Над ним протягом усього Великодного тижня здійснюють молитви. Після цього його маленькі шматочки роздають вірянам як святощі. Хтось його зберігає, хтось бере в дорогу, хтось споживає, коли відчуває якусь духовну чи тілесну потребу.
– Коли ти його спечеш, відчувається якесь внутрішнє заспокоєння, – ділиться своїми сокровенними враженнями про артос сестра Лариса. – Дуже люблю цю роботу, відчуваю якусь особливу благодать, оздоровлення душі.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса