Повернутись із фронту і повернутися з війни
Віталій КЛІМЧУК

Як розуміє духовні проблеми учасників АТО, що захищають
на Сході цілісність держави, настоятель парафії Різдва Пресвятої Богородиці в с. Кричевичі Ковельського деканату священик Олександр Добровольський
– Отче, Ви не так давно
повернулися із зони АТО, виконуючи роль
військового капелана. Знаю, що це не перший
Ваш візит у горнило війни. Яку місію вважаєте пріоритетною?
– Насамперед
– психологічну. Адже бойові дії це, по суті, – наркотик. Емоції, хвилювання,
конкретний ризик втратити життя дають для свідомості неймовірне збудження, яке
ніколи не забувається. Як не дивно, але приходить час і бажання не тільки
згадувати ті події, а повернутися до них знову. У колишніх бійців виникає
нав’язлива думка знову взяти до рук зброю, відчути специфічний запах пороху
й відновити статус бійця. Недаремно прижилась негласна істина про те, що
з фронту повернутись можна, а з війни – ні. Найкраще про цю проблему вам можуть
повідати сім’ї демобілізованих солдатів.
– Тобто потрібна конкретна реабілітація. Останнім часом про неї не
тільки говорять, а й займаються на державному
рівні.
– Так, є такий
реабілітаційний центр в Одесі. Знаю хлопців, які побували там, але покинули його
через кілька днів. Можливо, там працюють і непогані спеціалісти, проте умови для
їх діяльності потребують бажати кращого. Адже відновлення душевного спокою
вимагає комплексного підходу – від приміщення, дозвілля, ставлення до змісту
розмов та занять із пацієнтами. Мало виділити кошти на цю справу, – потрібно
налагодити реабілітаційний процес на солідній та серйозній основі. Тут варто
було б перейняти досвід інших країн, де психологічну допомогу потребуючим
поставлено на високий рівень.
– Отже, капелани виконують місію не тільки в популяризації Святого
Письма?
– Священики в зоні АТО
перейняли на себе роль психологів. У першу чергу доводиться заспокоювати бійців,
доводити їх стан до адекватності, а лише потім заглиблюватися в біблійні істини.
Звичайно, послуговуємось цитатами із Біблії, наводимо конкретні приклади,
переконуємо. Але щоб зрозуміти бійця із його проблемами, потрібно самому бути
в курсі справи. Я особисто уже пройшов цю школу у рамках строкової служби на
кордоні з Афганістаном. Знаю, що таке військові дії, зброя, порох і навіть
смерть.
– Цього разу доводилось бачити
смерть?
– Так. Буквально у перший
день приїзду на передову. Я був у складі підрозділу морської піхоти
безпосередньо у районі Гнутового, Талаківки, Широкіного. Ворожий снайпер поцілив
у нашого бійця. Мені як священику довелося здійснити над тілом молитовний обряд.
Побратими загиблого відразу «впали в ступор», заціпеніли. Це стан, далекий від
адекватності. Він приходить із обстрілами важкими мінами та снарядами, перед
відправкою на передову, де залишаються сподівання лише на випадок і Всевишнього.
В даному випадку завдання капелана не тільки навчити молитви (яку не всі
знають), а привести бійців у нормальний психологічний стан. Адже хлопці, як
правило, молоді, з ними треба бути особливо делікатним. Я працював із
контрактниками з півдня України: з ними важче, бо вони, на відміну від
західняків, не настільки наближені до Церкви, щоб знати напам’ять молитву…
– Ваша форма одягу вирізняла Вас
серед бійців?
– Ні в якому разі! Рясу
вдягав тільки в приміщенні. На вулицю виходив у камуфляжі. В цивілізованих
країнах під час військових дій заборонено стріляти в медичних працівників та
капеланів. А в нашому випадку чеченські снайпери передусім полюють на
священиків. За їхнім повір’ям, убивши капелана, їхні душі гарантовано
потрапляють у рай.
– Чи змінилося ставлення до Вас
парафіян сільського храму, де Ви служите?
– Спочатку навіть не
вірили, що я там був аж двічі. Деякі вважали, що їздив туди задля кар’єрного
росту. Лише згодом, коли показав світлини з АТО, – повірили. У селі є четверо
демобілізованих бійців з АТО, з ними продовжую бесіди, виводжу «зі стану війни».
В сусідньому селі таких воїнів більше, але там з ними працює місцевий священик.
Хоча багато із атовців бажають розмовляти тільки з тими панотцями, які «нюхали
порох». У цьому в мене є певна перевага.
– У Вас є перевага в порівнянні мирного і воєнного життя. Мабуть,
завдяки цьому Ваше слово перед мирянами набуло
ще більшої переконливості?
– Можливо, й так. Проте
досі не можу переконати відповідні державні служби у Ковелі щодо набутого
статусу учасника АТО. Чиновники вперто не хочуть визнавати моєї капеланської
добровільної місії на Сході.
Волин. єпарх. відом.– 2017.– № 1 (146)