Мучеників Марка, єпископа Арефусiйського, Кирила, диякона, та iнших багатьох (бл. 364). Преподобного Йоана, пустельника (IV). Святителя Євстафiя, сповідника, єпископа Вифинiйського (IX)...
Богородиця не мала інших дітей, крім Ісуса: Про яких братів і сестер Ісуса Христа йдеться у Біблії
У цьому номері ми започатковуємо рубрику «Відповідь богослова». Мабуть, у кожного християнина виникають запитання, на які він самотужки не може знайти відповіді. Звернутись до священика людина або соромиться, або не має часу. Газета може стати Вашим другом і посередником. Надсилаючи запитання поштою чи формулюючи його телефоном, Вам не обов’язково називати своє прізвище. Єдине прохання – формулювати запитання лаконічно, стисло і конкретно, аби воно не звучало двозначно. Кількість запитань – необмежена. Будемо намагатися відповісти на шпальтах газети на усі Ваші звернення. Тож чекаємо пропозицій.
Запитання
Чи правда, що Ісус Христос мав рідних братів і сестер? І якщо так, то чому ми кажемо, що Діва Марія була непорочною? Чи, можливо, діти були в Йосифа?
Відповідає ієромонах Марк (Левків)
Свята Православна Церква справедливо називає Богородицю Марію Приснодівою, або Вседівою, бо Вона до народження свого Сина була непорочною і чистою тілом та душею, зачала Христа за дією Святого Духа, породила безболісно і після народин залишилася такою, якою й була, – Дівою. Нерозуміння цієї істини призвело до багатьох хибних думок і тверджень, що виявились у формі закидів на вчення Церкви щодо Діви Марії.
Одним із найголовніших закидів є заперечення Її дівоцтва. Принижують Пренепорочну, твердячи, що Вона мала потомство від тілесного співжиття з Йосифом. «Та не спізнав Її, аж поки породила сина, і він дав Йому ім’я Ісус», читаємо у Євангелії від Матфея. Вислів «аж поки породила» тлумачать як розмежування певного проміжку часу: Йосиф, мовляв, не спізнав Марії до часу, аж поки не народився Ісус Христос, а потім Марія, мовляв, мала тілесний контакт з Йосифом.
Щоб зрозуміти неправильність такого тлумачення, спочатку погляньмо на інший вірш Святого Письма, у 2-й книзі Самуїла, де вживається тотожний зворот: «І не було в Міхалі, дочки Саула, дітей аж по день її смерті». Чи можна стверджувати, що Міхаля народила дитину після своєї смерті? Звичайно, ні. У цих віршах акцентується увага на важливості чи надзвичайності події, яка відбулася у вказаний час: «аж поки породила сина», «аж по день її смерті». Тож не можна робити висновки про те, що відбувалось після вказаних періодів – народження чи смерті.
Ті, хто стверджує, що Марія, крім Ісуса, мала ще дітей із Йосифом, найперше посилаються на слова Євангелія від Матфея: «Хіба Він не син теслі? Хіба не Його мати зветься Марія, а Його брати: Яків, Йосиф, Симон та Юда? І Його сестри хіба не всі між нами? Звідки ж воно Йому це все?» Але при цьому не береться до уваги, що ніде немає й згадки, що Марія мала ще дітей, крім Ісуса! Не згадується у Святому Письмі, які це брати і сестри, рідні чи зведені, двоюрідні чи, може, троюродні. А знаємо, що у біблійній мові слово «брат» часто вживається навіть замість слів «племінник» чи «дядько». Наприклад, у Книзі Буття читаємо, як Лаван говорить до Якова: «Чи тому, що ти брат мій...» Але ж Лаван є братом Ревеки, матері Якова, тобто є його дядьком.
Також дехто вказує на Послання святого апостола Павла до галатів, де згадується апостол Яків, брат Господній, і стверджують, ніби він є сином Марії і Йосифа. Проте євангелісти Матфей, Марко та Лука згадують про двох апостолів на ім’я Яків. Один – син Заведея, інший – син Алфея. Тож можна спитати цих горе-тлумачів: якщо апостол Павло писав про рідного брата Ісуса, то що ж тоді з ним, «сином Йосифа», сталося?
Те саме і з апостолом Юдою, якого теж дехто вважає рідним братом Христа. Апостол Лука вказує, що Юда був сином Якова, отже, не Йосифа і не Марії.
Більше того, у 2-му розділі Євангелія від Матфея знаходимо досить чітке підтвердження того, що Марія не мала інших дітей, крім Ісуса. Ангел Господній, звертаючись до Йосифа, не каже «візьми діти та їхню матір», а «візьми дитятко та Його Матір». Якщо б Йосифа та Марію єднало подружнє співжиття, більш природним було б окреслення «візьми дружину свою», а не «Його Матір».
А в 19-му розділі Євангелія від Іоана бачимо ще яснішу вказівку на те, що Ісус – єдина Її Дитина. Коли б були інші, то чому Господь передає Богородицю під опіку апостола Іоана Богослова? Чому апостол забирає Її до себе? Чому не піклуються про неї Її сини чи доньки, які мали б існувати, згідно з хибним розумінням Святого Письма.
Отже, ті, що заперечують приснодівоцтво Марії, говорять про подружнє співжиття з Йосифом, про Її інших дітей, крім Господа, уподібнюються тим маловірам, які дорікають Христу, що Він є звичайною людиною і з звичайної сім’ї, що Він є ворожбитом і чуда робить силою Вельзевула. І в такий спосіб чудесну таємницю Божого Втілення зводять до рангу буденної події, а Обраницю Божу, вибрану перед віками, Матір Світла, Непорочну Діву – до звичайної жінки. Ми ж, православні, визнаємо Її Приснодівою, чеснішою від херувимів і славнішою від серафимів, що породила Бога Слово непорочно!
Бажаєте одержати відповідь православного богослова на Ваші запитання? Звертайтесь до редакції: Градний узвіз, 1, Луцьк, 43025; (0332) 72-21-82; [email protected]
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса