Волинська Епархія Української Православної Церкви
Київського Патріархату
офіційний сайт
Головна СтаттіІкона «Святий великомученик Христовий Георгій»
Статті

Ікона «Святий великомученик Христовий Георгій»

Лариса ОБУХОВИЧ Ікона «Святий великомученик Христовий Георгій»

Образ «Святий великомученик Христовий Георгій». Близько 1730 року. Автор – ієромонах Іов (Кондзелевич). Походить із храму с. Окорськ Локачинського деканату. Матеріали: дерево, левкас (ґрунт із крейди і клею), темпера, олія, сріблення, золочення. У 1986 році ікона потрапила до Волинського краєзнавчого музею внаслідок наукової експедиції. Реставрована 1999 року в Академії образотворчого мистецтва і архітектури Києва студенткою реставраційного відділу Катериною Слотою.

Пошанування святого Георгія на Русі широко розповсюдилося у другій половині XIII століття, після татаро-монгольської навали. У ньому бачили звитяжця і захисника. Його образ став актуальним і в час національно-визвольних змагань українського народу XVII – XVIII століть.

Зображення святого Георгія на повен зріст як воїна бере початок з Візантії, де його шанували як покровителя імператорів. На Україні особливого поширення набула ікона його чудесної перемоги над змієм, яка імпонувала давнім народним уявленням про боротьбу добра зі злом. Усе за тими ж, вкоріненими в народну свідомість, звичаями святого Георгія називали в нас Юрієм, бо він асоціювався з дохристиянським богом сонця Ярилом (Юрилом). На поданій іконі у глибині пейзажу також є невеличка сцена з Юрієм на білому коні, що поражає дракона, а віддалік стоїть царівна (подібний образ цього ж автора описано в нашій газеті за квітень-травень 2010 року).

Представлено святого в рицарських обладунках, зі списом, мечем і щитом. Усю його постать охоплює червоний плащ – об’єднувальне яскраве тло для неї. Суттєвим є те, що відсутня войовничість у зображенні римського ратника, який був на службі у цезаря Діоклетіана на початку ІІІ століття. Натомість за християнськими традиціями образ передає нам святого в іншому, духовному житті після його мученицької смерті. Він стоїть перед Богом як воїн Христовий і молиться за нас.

Ангелоподібний лик угодника має аристократичні риси. Погляд великих, виразних очей забирає глядача в інший, незглибимий світ. Над головою Георгія на списі розвівається довгий рожево-білий прапор із золотим хрестом. Зображення хреста повторено на срібних латах святого і на його срібному щиті. Християнську символічну мову можна прочитати і в зображенні меча: та його частина, яку бачимо над щитом, – хрестоподібна.

Величність постаті святого Георгія підкреслена низьким поземом, що відтворює триплановий пейзаж. Цікаво, що він поданий за законами зворотної перспективи. Це проявилося у колірному вирішенні, де в міру віддалення тональність і світло підсилюються. На іконі подається духовний світ, а в ньому – інша дійсність, інша перспектива. Передній план пейзажу передано найтемнішою барвою – це морок земного існування. Другий план, зелено-брунатний, говорить про духовні подвиги людини. Найвіддаленішими зображено ясно-голубі гори з білими вершинами, що символізують вищу мету людського життя – осягнення духовної вічності з Богом. Такий символізм розкриває незбагненне, робить зримим незриме для тих, хто здатний сприймати його. Хоча живопис цієї ікони має риси бароко з реалістичною передачею пейзажу й портрета, все ж відображає знаково-символічну систему, утворену ще візантійською культурою.

Автор був великим майстром пензля і подвижником на ниві духовності. Пізнавши мову його творінь, ми відкриємо вічні істини християнської мудрості.

Волин. єпарх. відом.– 2011.– № 4 (77)

9 грудня 2018 р.
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери