Волинська Епархія Православної Церкви України Офіційний сайт
Головна СтаттіЧому Великдень не в числі?
Статті

Чому Великдень не в числі?

Віктор ГРЕБЕНЮК

Це запитання з наближенням Пасхальних свят православні ставлять щороку. Багатьох бентежить: якщо відомо з Євангелія, у якому віці Спаситель зазнав хресної страти, якого дня й місяця воскрес, то й дата Великодня відома. Але чому ж вона змінна?

Для нас, європейців ХХІ століття, багато обставин життя двотисячолітньої давнини в Палестині здаються дивовижними: у людей не було прізвищ, адрес, одночасно ходили різні гроші (світські та храмові) тощо. Проте найбільш неймовірним є ставлення давніх людей до часу. Юдеї – сучасники апостолів – хоч і ділили вже добу на години, але відповідно до пори року години мали різну тривалість. Причому лічили час тригодинними блоками – тричассями; про хвилини чи секунди і гадки не мали. Тривалість місяців не була щороку однакова, до того ж їх налічувалося то два­надцять, то тринадцять. Протягом доби розрізняли два вечори – перший і другий. Доба починалась із заходу сонця, тобто від дня до дня – в різний час. Календарів було два – світський і церковний, із різною назвою місяців, початок і кінець яких не збігався. Літочислення теж було подвійне: одне для церковних справ, інше – для мирських. Дні тижня не мали назв: казали – «перший день» (по-нашому неділя), «другий день» і так далі, а коли наставав сьомий, то казали – «відпочинок» (по-єврейськи «шабат», звідки й наше слово субота). Святкувати суботу – один із найважливіших обов’язків юдея, так само як і Пасху.

У біблійній книзі Второзаконня записано слова Творця: «Додержуй місяця авива, і звершуй Пасху Господу, Богу твоєму, тому що в місяці авиві вивів тебе Господь, Бог твій, з Єгипту вночі». Місяць авив – значить «місяць колосся», тобто першого дозрілого збіжжя. Після вавилонського полону (VI ст. до Р. Х.) його було перейменовано у нісан. За старозавітним законом, Пасха має звершуватися в ніч із 14 на 15 авива (нісана), хоч би на який день тижня це випадало.

Але ж коли розпочинається сам нісан, перший місяць тогочасного календаря, тобто що ж має бути точкою відліку? Відомо, що спершу місяці єврейського календаря не були цілком прив’язані до астрономічних об’єктів – Сонця чи Місяця, а більше до погодних умов: якщо якогось року було холодніше, колоски дозрівали пізніше, то й, відповідно, нісан наставав пізніше. Отже, за часів земного життя Спасителя нісан ще не був постійним. Нісан – це той хід Місяця, у який в околицях Єрусалима починали дозрівати найраніші колоскові – ячмінь. А це, за багаторічними спостереженнями, припадає приблизно на весняне рівнодення (котре теж не щоразу буває однаково). Якого ж дня це сталося у рік воскресіння Христа – невідомо. Та й сам той рік приймаємо лише за традицією, без строгих історичних підстав.

Ба більше: дві групи юдейських богословів – садукеї та фарисеї – неоднаково розуміли наведені слова із Второзаконня, тож відзначали Песах із різницею в один день.

Уже після Христового воскресіння, після зруйнування римлянами Єрусалима, у ви­гнанні єврейські вчені провели реформу юдейського календаря: він набув більшої сталості, вже не залежав від погодних умов і нісан став більш постійною величиною. В його основу покладено 12 місячних (а не сонячних) місяців, тож відношення між юдейським і християнським календарями потребує певних обчислень. Однак уже до кінця ІІІ ст. той покращений календар став давати збої. До того ж його не було поширено на юдейські громади по цілому світу.

Перші ж християни – а майже всі вони були євреї – святкували Пасху разом із юде­ями. Трохи зго­дом, ко­ли істинну віру стали приймати і греки, і ри­м­ляни, й пред­став­ни­ки інших наро­дів, цей звичай почав пору­шуватися. На­­далі різ­­ні грома­ди хри­стиян ви­ро­били свої пас­ха­ль­ні правила, і це спри­­­чи­­няло розлад це­р­­ков­ного життя. Коли ж Християнство набуло статусу державної релі­гії в Римській ім­­перії, пас­хальне пи­­тання стало ще й полі­тич­­ним, бо різ­нобій у відзначен­ні най­­голов­ні­­шого пра­­з­­­ника шко­­див по­­рядку в дер­жаві. Тож Цер­ква з ініціативи світської влади 325 року скли­­кала Перший Все­­ленський Со­бор, де, поряд з інши­ми пи­­таннями, вирі­ши­ла про­блему свят­ку­вання Великодня.

Беручи до уваги, що точно не відомо, якого дня воскрес Божий Син, але відомий орі­єнтир, а також те, що більшість євреїв не при­йняли Ісуса Христа як обіцяного Спа­сителя, Собор ухвалив: Воскресіння Хрис­тове святкувати в першу неділю після вес­няного рівнодення і першого березневого повного місяця, так, щоб християнська Пас­ха не сходилася з юдейською.

Визначення Великодня для єрусалимського меридіана було доручено Олександрійській Церкві (Єгипет), бо вона мала найкращих учених. І нині укладаються так звані пасхалії – таблиці з Великоднем і залежними від нього святами на багато літ наперед. Установлюють відповідність чисел міся­ців юліанського (сонячного) року числам мі­сяців місячного року; при цьому використовується алгоритм Гаусса. Тож християнська Пас­­ха припадає в певному порядку – з 22 березня по 25 квітня (за старим стилем; за новим святкують лише православні Фінляндії). Цього ж дотримуються і Католицькі Церкви східного обряду. По-своєму обчислює Пасху Римсько-Католицька Церква, тому Великдень у візантійському і римському обрядах збігається лише в окремі роки.

З усіх цих складнощів маємо зробити важ­ливий висновок: Пасха Христова, цей «пра­зник над празниками і торжество із тор­жеств», – свято вищою мірою знаменне. Цього дня відзначаємо Воскресіння Спасите­ля, запоруку і нашого майбутнього во­скресіння. У Бога ж часу немає, у Нього, як сказано в Біблії, «один день, як тисяча років, і тисяча років, як один день». Тож маємо лише з вірою промовляти: «Воістину воскрес!»

Волин. єпарх. відом.– 2007.– № 4 (29)
17 квітня 2025 р.
Інші статті за рубриками: Віктор Гребенюк
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери