Апостола i євангелiста Марка (63)...
Нащадки Ноя
«Ось родовід синів Ноєвих: Сима, Хама і Яфета. Після потопу народилися в них діти» (Бут. 10:1).
Це загальний заголовок нового розділу. Судячи з нього, розділ містить родовід трьох синів Ноя, тобто перелік головних родів післяпотопног людства. Досліджуваний розділ біблійної першоісторії, разом із подальшою 11-ю главою, становит одну з найважливіших пам’яток не тільки спеціально біблійної а й всесвітньої історії людства. Він відомий під ім’ям «таблиці народів», або «етнографічної таблиці», бо має на меті з’ясувати походження і розселення первісного людства по різнихкраях древнього світу.
Однак щоб правильно судити про цю біблійну етнографію і не пред’являти до неї будь-яких невідповідних вимог, необхідно знати ось що. Генеалогічні таблиці у древніх народів на Сході були найважливішим і вельми поширеним явищем, найголовнішою і майже єдиноюісторією, яка ретельно зберігалася й передавалася з роду в рід. Але за характером подібних пам’яток вони ніколи не відрізнялися особливою повнотою і докладністю, а зберігали найважливіше. Звідси і ця генеалогічна таблиця з Біблії, безсумнівно, пам’ятка далекої давнини, що йде від епохи Авраама і почалася, ймовірно, ще з сімейства самого Ноя. По-друге, з вищесказаного випливає також те, що в тій генеалогії не треба шукати повного переліку всіх родів і етнографічних груп, а треба бачити обчислення тільки того, що з точки зору семітівзаслуговувало на увагу і збереження в традиції.
Тому безпідставно шукати в біблійній таблиці згадки про всі народи, особливо дорікати їй за пропуск таких народів, яких не існувало не тільки в епоху Авраама, але навіть і в період Мойсея, остаточного редактора цієї таблиці.
Далі, давньосхідні генеалогії досить своєрідні: іноді вони ведуть перелік окремих особистостей, як бачимо це в допотопному родоводі каїнітів і сифітів; іноді роблять колективне позначення цілих расових груп; іноді, нарешті, ту чи іншу народність називають ім’ям країни, в якій вони оселилися. У біблійної таблиці, яка підлягає нашому аналізу, мають своє підґрунтя всі ці три прийоми; завдання критики полягає саме в тому, щоб правильно встановити зміст, у якому вжито те чи інше власне ім’я (генеалогічна ланка, термін), а не вважати власнийзаблуд і змішання понять помилкою біблійного письменника.
Маючи все це на увазі і зіставляючи біблійні звістки з даними ассирійської і єгипетської старовини, вчені наших днів усе більше починають переконуватися в дійсності, достовірності й важливості цієї таблиці народів. Так, наприклад, відомий французький орієнталістЛенорман називає її документом «найдавнішої, найбільш дорогоцінної і повної історії розселення народів у древньому світі» та говорить, що «справжність її дивно підтверджує порівняльне мовознавство і фізіологічне дослідження різних націй».
Таблиця народів переслідує три мети: по-перше, вона стверджує істину єдності людського роду, показуючи, що все людство походить від цих трьох гілок, які, у свою чергу, вийшли з одного, спільного кореня; по-друге, вона встановлює факт спорідненості богообраногоєврейського народу з іншими племенами тієї ж семітської раси; і, нарешті, в більш віддаленому сенсі – вона показує нам долі божественного промислу у світовій історії народів.
Коротке обчислення перших нащадків Ноя за трьома його племенами у зв’язку з розповіддю Мойсея корисне, бо прокладає шлях до розуміння Ноєвого пророцтва, у розумінні з його подією, і поступово вводить оповідача в історію народу Божого. Ось чому родовідпочинається Яфетом, а закінчується Симом. Тому не дивно, що частини цього родоводу не містять однакової повноти, ні строгого порядку часу. Оповідач називає тільки тих, які свої імена залишили країнам і народам, які існували в його час і які достойні особливої увагичерез їхню долю, минулу або майбутню.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса