Волинська Епархія Православної Церкви України Офіційний сайт
Головна СтаттіІкона «Спокуса Ісуса Христа»
Статті

Ікона «Спокуса Ісуса Христа»

Тетяна ЄЛІСЄЄВА, завідувач Музею волинської ікони Ікона «Спокуса Ісуса Христа» майстра кола ієромонаха Іова (Кондзелевича). Початок XVIII ст., походить із храму Святої Трійці с. Городище-1 Луцького районного деканату

Образ «Спокуса Ісуса Христа». Автор – майстер кола ієромонаха Іова (Кондзелевича). Початок XVIII ст. Походить із храму Святої Трійці с. Городище-1 Луцького районного деканату. Матеріали: основа з двох соснових дощок, левкас (ґрунт із крейди та клею), темпера, олія. Реставровано у Львівському філіалі національного науково-дослідного реставраційного центру України 1994 р. Реставратор Тарас Откович.

За розповідями євангелістів Матвія, Луки та Марка, після хрещення Ісус був поведений Духом у пустелю, щоб на самоті в молитві й посту підготуватися до Своєї місії. Там підійшов до Нього диявол і трьома звабленнями спокушав на гріх, як і будь- яку людину (спокуса була спрямована проти Його людської природи).

У православному живописі сцени спокуси Христа рідкісні. Волинський іконописець зображає сюжет для нижньої частини іконостасу. На передньому плані зображений Ісус поряд із дияволом. Біля Його ніг лежить каміння. Христос простягає руку до каменя, який пропонує Йому диявол зі словами: «...Якщо Ти Син Божий, скажи, щоб каміння це хлібами стало!» (Мф. 4:3). Лик Спасителя видовжений, із високим чолом, м’яко підкресленими вилицями, майже прямим чорним волоссям і невеликою бородою. Погляд виразних очей заглиблений у думки. Синій хітон та червоний гіматій (верхня і нижня одіж) Ісуса розкреслені важкими бганками, як було прийнято в мистецтві бароко.

Диявол намальований у повен зріст як ворог Бога, згубник людських душ. Цим підкреслюється, наскільки великою була спокуса та сила духу Ісуса Христа у протистоянні дияволу. Щоб акцентувати підступність і хитрість сатани, автор малює його у вигляді старця в чернечій рясі, з-під якої виглядає хвіст. Іконописець невипадково намалював диявола на протилежність зображенню святих – зі спини і в профіль. Святі завжди обернуті прямо або на три чверті до глядача, щоб віруючий у молитві бачив їх перед собою, зустрічався з ними обличчям до обличчя. Профіль же диявола не несе цього безпосереднього спілкування.

Справа на іконі – височезна гора з маленькими постатями Ісуса Христа і диявола на вершині. За церковним переданням, вона знаходиться поблизу Єрихона і називається християнами горою Спокус. Драматизм подій іконописець підкреслює темними кольорами: свинцеві хмари, чорно-коричнева гора, чорне обрамлення основного зображення. Золото використано тільки в німбі Христа.

Ікону відзначає високий рівень виконання. За художньо-стильовими ознаками є всі підстави віднести її до нечисленних збережених творів кола майстрів, які на зламі XVII–XVIII ст. разом із о. Іовом (Кондзелевичем) творили на Волині своєрідне малярське середовище і залишили помітний слід в історії українського мистецтва.

Волин. єпарх. відом.– 2011.– № 2 (75)

10 березня 2019 р.
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери