Волинська Епархія Православної Церкви України Офіційний сайт
Головна СтаттіІкона «Христос Вседержитель»
Статті

Ікона «Христос Вседержитель»

Світлана ВАСИЛЕВСЬКА, провідний науковий співробітник Музею волинської ікони Ікона «Христос Вседержитель»

Христос Вседержитель. XVIII ст. Походить з Успенської церкви с. Лишнівка Маневицького деканату.

Матеріали: дерево, левкас, темпера, гравіювання, золочення, сріблення.

Експонується в Музеї волинської ікони.

Образ Христа Вседержителя (Пантократора) займає центральне місце серед численних типів зображення Спаса. Догматичне значення таких ікон полягає у визначенні Ісуса як Царя Небесного, Судді, Учителя. Пантократор складається з двох грецьких слів: пан – усе, кратос – суддя, сила, в перекладі означає всевладний, всесильний, уседержитель. Через єдиносутність Першої і Другої Іпостасей Святої Трійці визначення Пантократор співвідноситься із образом Бога-Отця.

Іменування Христа Вседержителем вказує, по-перше, на його Божественну природу, по-друге, таке іменування пов’язано з людською природою Христа, Який Своєю смертю спокутував людські гріхи. Отже, титул Вседержителя стосується і Божественної, і людської сутностей Спасителя. Менш точним перекладом слова Пантократор є словосполучення Властитель усього, Правитель світу. Тобто Вседержитель предстає як Цар Небесний і майбутній Суддя світу. Слово Вседержитель має значення всемогутності, тобто здатності творити все, що є перевагою Бога.

Визначення Вседержитель часто зустрічається у Старому і Новому Заповітах. Наприклад: «Господи Вседержителю, Боже Ізраїля» (Вар. 3:1), «Царю всесильний, найвищий, Боже Вседержителю» (3 Мак. 6:2). “І буду вам Отцем, і ви будете Моїми синами і дочками” – говорить Господь Вседержитель» (2 Кор. 6:18). Двічі це ім’я згадується в Одкровенні Йоана Богослова: «Я є Альфа і Омега, початок і кінець, говорить Господь, Який є, і був, і гряде, Вседержитель» (Одкр. 1:8), і «Свят, свят, свят Господь Бог Вседержитель, Який був, є і гряде» (Откр. 4:8).

Образ Пантократора сформувався ще на початках християнського іконописання. Вирізняють кілька варіантів композиції – зображення у повен зріст, поясне і возсідаючий на престолі. Кожен із варіантів має свою інтерпретацію. Образ Спаса Вседержителя використовується самостійно або в деісісних композиціях в іконостасах, стінних розписах. Цей образ часто займає основний простір центрального купола храму.

У колекції Музею волинської ікони образ Спаса Вседержителя у повний зріст – єдиний. В іконі поєднано живопис (лик Ісуса Христа), гравіювання, сріблення і золочення (німб, одежі, тло). Золото і срібло водночас – це світло Божественної слави і сили. Композиція вирізняється строгою фронтальністю і статичністю, що надає постаті Ісуса особливої урочистості, царственості й величавості. Владар світу постає не грізним суддею, а надзвичайно добрим і відкритим помічником і порадником. Монограми Ісуса виконано червоною фарбою. Лик Спаса ясний і просвітлений, погляд великих карих очей проникає у душу. Правиця піднята у двоперсному благословляючому жесті, лівою рукою Він тримає т. зв. державу (сфера з хрестом) – символ влади земної і небесної. Вседержитель зображається у віці проповідництва, у традиційних одежах – золотому хітоні та срібному гіматії, які прикрашені дрібним рослинним орнаментом. Складки одеж модельовано глибокими довгими лініями. Босими ногами Він стоїть на хмарах, які символізують Царство Небесне. Тло реліквії гравійоване граційно вигнутими пагонами з листям, сріблене.

Ікона волинського майстра «Христос Вседержитель» є знаковою у народному малярстві Волині XVIII ст., свідчить про високий рівень духовної культури і творчого осмислення канонічних зображень Спасителя.

Волин. єпарх. відом. – 2016. – № 7–8 (140–141)

10 серпня 2016 р.
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери