Волинська Епархія Православної Церкви України Офіційний сайт
Головна СтаттіУнікальна книга про скарби українського церковного мистецтва
Статті

Унікальна книга про скарби українського церковного мистецтва

Альбом-каталог «Іконостас церкви Воздвиження чесного хреста з монастиря Скит Манявський»

Альбом-каталог «Іконостас церкви Воздвиження чесного хреста з монастиря Скит Манявський» визнали найкращою книгою XIII Всеукраїнського форуму видавців. Він проходив у вересні 2006 року, як завжди, у Львові, адже це місто, в якому 400 років тому вже друкували книжки. На конкурс форуму було надіслано 376 книг. Тріумфом видавничої справи став згаданий фоліант (більше 500 сторінок), який увічнив пам’ятку сакрального мистецтва, відому під назвою Богородчанський іконостас, створену видатним українським іконописцем Іовом (Кондзелевичем) у 1698–1705 рр. Авторів альбому нагородили за високу художню й поліграфічну культуру та популяризацію виняткових скарбів українського мистецтва.

Унікальне видання здійснив Львівський філіал Національного науково-дослідного реставраційного центру України у тісній співпраці з громадською організацією «Мистецький фонд імені Короля Данила». Засновниками фонду були однодумці, патріоти, інтелігенти, яких хвилювала ідея підтримки значимих для України мистецьких проектів. Це директор ВАТ «Кредобанк» Степан Кубів, директор Львівського філіалу Національного науково-дослідного реставраційного центру України Мирослав Откович та директор приватного підприємства «Рамар» Володимир Турецький. Назву фонду пов’язали з ім’ям короля Данила Галицького, видатного політика, будівничого, який дбав про розвиток культури та писемності, збудував міцну державу в центрі Європи у середині XIII століття. Поштовхом до створення фонду був проект порятунку Богородчанського іконостаса, який обіймав комплекс робіт із реставрації та наукове дослідження пам’ятки.

Альбом-каталог став кінцевим результатом цього проекту. Книга містить найповніші фундаментальні реставраційні та науково-дослідні матеріали про створення, структуру, іконографічні особливості іконостаса, розкриває постать Іова (Кондзелевича), подає найповніший каталог відчитаних і розшифрованих текстів, які містяться на іконах. Основний обсяг книги становить ілюстративний матеріал, що найповніше представляє пам’ятку з усіма її складовими, а також фрагментами і реставраційними процесами.

Згадується той час, коли погляди святих іконостаса вдивлялися в темні вологі стіни фондосховища, благаючи допомоги. Велика подяка працівникам культури, які гідно виконали свою місію порятунку і достойного представлення пам’ятки загальноукраїнського значення.

Варте уваги вступне слово до цієї книги.

* * *

Триста років минуло з того часу, як геніальний іконописець ієромонах Іов (Кондзелевич) подарував українському народові вершину своєї творчості – іконостас для церкви Воздвиження чесного хреста в Скиті Манявському. Величний твір сакрального мистецтва постав на зламі двох століть, ставши своєрідним завершенням епохи українського ікономалювання, в якому візантійські традиції органічно переплелися з новими тенденціями кінця XVII ст., витворивши естетику українського бароко.

Іконостас для церкви Воздвиження чесного хреста за значимістю стоїть поряд з такими ж видатними пам’ятками, як Козелецький іконостас на Чернігівщині та Сорочинський на Полтавщині, створивши разом своєрідний гімн епосі, яка стала яскравою та найбагатшою на видатні пам’ятки національної мистецької культури.

Історичні обставини склалися так, що іконостас став своєрідним мандрівником крізь століття, зазнавши неодноразових демонтажів, втрат та поновлень. Зрештою, його доля є своєрідним свідченням соціально-політичного життя краю протягом трьох століть в умовах перебування в неволі у чужих держав. Перейшовши назавжди у власність Національного музею у Львові на початку XX ст., іконостас в умовах сучасних політичних реалій незалежної України на початку XXI ст. буде нарешті змонтовано у первісному вигляді. В різних музеях світу можна побачити видатні пам’ятки світового мистецтва, але не всі вони створені власним народом і не є виявом їхньої культури, на відміну від іконостаса зі Скиту Манявського, який увібрав найкращі досягнення українських іконописців, різьбярів, позолотників попередніх століть і став високим досягненням національної культури.

Після завершення складних консерваційно-реставраційних робіт фахівцями Львівського філіалу Національного науково-дослідного реставраційного центру України оригінальний живопис іконостаса звільнився від багатошарових перемалювань, потемнілих лакових плівок та інших пошкоджень. Фундаментальні дослідження техніки живопису в рентгенівських, ультрафіолетових та інфрачервоних променях уточнили площі втрат та пізніших перемалювань; скрупульозні хімічні аналізи підтвердили відсутність кольорових лесувань. Біологи й біохіміки філіалу розробили цілий ряд принципово нових підходів до вибору методів і матеріалів для проведення консервації та реставрації іконостаса. Всі ці зусилля увінчалися завершенням роботи над однією із найскладніших пам’яток за технікою виконання, які зустрічаються в роботі реставраторів.

Мета видруку альбому-каталогу – показати ікони іконостаса після завершення робіт по консервації та реставрації, найбільш об’ємно окреслити велич таланту Іова (Кондзелевича) та його артілі. Поряд з цим – представити скромну працю співробітників філіалу, які понад п’ять років щоденної копіткої праці віддали для того, аби повернути народові один із найважливіших мистецьких творів. Надіємося, що кожен, хто буде знайомитися з альбомом-каталогом, переживе хвилини високого духовного піднесення від зустрічі з великим творінням ієромонаха Іова (Кондзелевича).

Пам’ятаймо, що завдяки старанням митрополита Андрея (Шептицького), першого директора Національного музею у Львові Іларіона Свєнціцького та їхніх послідовників іконостас церкви Воздвиження чесного хреста Скиту Манявського зберігся і є невід’ємною частиною духовної та мистецької спадщини України.

0 0000 р.
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери