Мучеників Марка, єпископа Арефусiйського, Кирила, диякона, та iнших багатьох (бл. 364). Преподобного Йоана, пустельника (IV). Святителя Євстафiя, сповідника, єпископа Вифинiйського (IX)...
Ікона Богородиці «Нев’янучий Цвіт»
Цей образ, який Церква особливо вшановує 16 квітня, датовано XVII–XVIII ст. Дерево, левкас, темпера, гравіювання, сріблення. Походить із церкви Архістратига Михаїла с. Окорськ Локачинського деканату. Зберігається у Музеї волинської ікони.
Одним з найпопулярніших сюжетів іконопису є образ Богородиці Одигітрії, який упродовж багатьох століть побутував у різних темах. До числа маловідомих можна віднести іконографію образа « Нев’янучий Цвіт».
Ікона невідомого волинського маляра передає величавий і водночас ніжний образ Матері. Її округлий лик із великими очима і чіткими, високо піднятими дугами брів, звернений до віруючих. Одежі Богородиці передано у традиційній колірній гамі. Хітон прописаний глибокими темно- і світло-синіми фарбами, які створюють ефект густого драпірування тканини по фігурі й рукавах. Майже всю Її постать покриває темно-червоний мафорій зі світло-зеленою вилогою, з-під нього виглядають два кінчики рожевого пояса. Лівою рукою на рівні грудей Діва держить Ісуса. Правою вказує на Нього, водночас тримаючи гілочку з кількох рожевих квітів, подібних до ружі. Невеличка постать Ісуса ніби опирається на складки мафорію Матері. Маляр зобразив Дитя, схоже на Неї: ті ж великі очі, високі дуги брів, рум’яні щічки, підкреслено заокруглене підборіддя. Благословляюча правиця Ісуса піднята майже до підборіддя Богоматері, у лівій руці – велика кругла блакитна держава (куля, що знаменує владу). Лик Дитяти звернутий до Матері, але погляд Його очей спрямований у простір.
Ікони «Нев’янучий Цвіт» можуть бути різними тематикою, інколи зовсім не схожими між собою. Але в них є обов’язкова деталь – квіти: у руці чи вазонах, у гірляндах, на жезлах. Богородиця Марія може бути представлена у поясному ракурсі або ж возсідаючою на престолі, з царською символікою чи без неї, але обов’язково із квітами.
Символіка квітки пов’язана в іконописі в першу чергу із праобразом Богородиці. Таке поєднання нерідко співвідноситься з текстами Старого Заповіту. Одна з перших згадок – розквітлий жезл Аарона (Чис.17:23), який уподібнюється чудесному народженню Божої Матері від престарілих батьків, а саме цвітіння – втіленню Христа. Ще один аналогічний праобраз – корінь або жезл Ієсея: «І вийде Паросток від кореня Ієсеєвого, і гілка виросте від кореня його» (Іс. 11:1). Отож, образ Богородиці Одигітрії з квіткою в руці – образ втілення, поєднання Божества з людською природою, прийнятою від Діви.
Крім того, розквітлий жезл Аарона трактується богословами як символ хресних мук Ісуса, тобто живоносного райського древа, яке ототожнюється з хрестом – деревом, яке стало знаряддям мук Христа. Можливо, саме таке значення й надавали малярі XVII–XVIІІ ст. образам Богоматері, зображуючи в Її руці розгорнуту китицю гілочок із дрібними квітами, подібну до невеличкого деревця.
Тема цвітіння, пахощів як символ народження Христа від земної Діви тісно пов’язана і з символікою біблійної книги Пісня над піснями, з темою божественної любові. Ружа чи лілея були символом любові до Господа, назви цих квітів були поширеними епітетами Діви Марії, у тому числі в іконографії.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса