Мучеників Марка, єпископа Арефусiйського, Кирила, диякона, та iнших багатьох (бл. 364). Преподобного Йоана, пустельника (IV). Святителя Євстафiя, сповідника, єпископа Вифинiйського (IX)...
Ікона «Три святителі»
Ікона «Три святителі». Кінець XIX cт. Полотно, олія. Зберігається у Волинській православній богословській академії (м. Луцьк). Реставраційні заходи проведено у 2013 році художником-реставратором Ларисою Обухович.
Образ цей створено у стилі класицизму. Як і всі стилі, він формувався тривалий час, шукаючи і досягаючи поставленого ідеалу краси. У християнському мистецтві святі зображувалися прекрасними духом і тілом, тобто божественними.
На живописному полотні великих розмірів бачимо постаті трьох святителів та вселенських учителів Церкви – Йоана Златоустого, Василія Великого і Григорія Богослова. Молитвами цих святих Бог наш укріпляє мир, злагоду та однодумність серед християн, залагоджує єретичні протиріччя. Не випадково, що після Різдва Христового Церква святкує пам’ять їх усіх – зокрема кожного і трьох разом. 14 січня вшановують Василія Великого, 7 лютого – Григорія Богослова, а 9 лютого – Йоана Златоустого. 12 лютого вони вшановуються разом, увінчані піснеспівами і похвалами.
У Візантії за імператора Олексія І Комнина (з 1081 по 1108 рр.) спалахнули суперечки про те, хто з цих святителів більш достойний перед Богом у своїй мудрості. Вирішити непорозуміння вдалося Євхаїтському єпископу Йоанові, освіченому і доброчесному. Святителі явилися йому – не уві сні, а наяву, у видінні – кожен зокрема, а потім троє разом. Вони повідали про те, що рівні перед Богом. Немає серед них ні першого, ні другого, панує поміж ними злагода і мир. Так блаженний єпископ Йоан утвердив мир між віруючими. Він установив дні вшанування трьох святителів окремо та разом.
Святі були найбільш освіченими, ерудованими та мудрими людьми свого часу. Їх подвижницьке християнське життя дивовижне і гідне захоплення. Василій Великий та Григорій Богослов були ровесниками, від студентських літ друзями-побратимами і соратниками в житті. Йоан Златоустий молодший від них на вісімнадцять літ. Цим трьом угодникам були притаманні жага до знань, гострий розум та любомудрість, яка вела їх до пізнання божественних законів.
Василія Великого зображено посередині, дещо в глибині. В його очах – світле бачення духовного світу, зморшки на чолі говорять про пережиті випробування. Лик вирізняється характерним темним волоссям та довгою бородою, які підкреслюють значимість образу великого вчителя.
Григорія Богослова зображено з довгою білою бородою, високим чолом, глибоким поглядом темних очей. В них прочитуються великі життєві випробування та непохитна відданість духовним цінностям. Голубий сакос і білий орар із золотими хрестами, в якіоблачений святець, оздоблені білими перлами, які символізують чистоту і святість духовного життя.
Йоана Златоустого на іконі відображено як високочолого аскета, з тонкими, але вольовими рисами, схильними до піднесених почуттів. Він облагороджений злетами високої душі. В очах – відреченість від мирського, в якому «суєта суєт, і все суєта».
Кожен святитель тримає в руках певний предмет, який символізує частину Божественної Літургії. Євангеліє в руках Йоана Златоустого – Малий вхід, що знаменує вихід Ісуса Христа на проповідь до людей. Євхаристична чаша, яку тримає Василій Великий, – це Великий вхід, що нагадує про прийняття Ісусом страждань. Хрест у руках Григорія Богослова – це завершення Служби Божої, коли віряни цілують хреста. Отже, ікона відтворює безперервну Літургію, яку творять святителі перед престолом Божим за спасіння всіх християн.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса