Мучеників Марка, єпископа Арефусiйського, Кирила, диякона, та iнших багатьох (бл. 364). Преподобного Йоана, пустельника (IV). Святителя Євстафiя, сповідника, єпископа Вифинiйського (IX)...
27 вересня – Воздвиження хреста Господнього
З нагоди великого торжества у храмах єпархії пройдуть святкові Богослужіння. Зокрема, у луцькому кафедральному соборі Святої Трійці Літургія розпочнеться о 10.00.
Престольний празник, як пише єпархіальний календар, відзначатимуть Чеснохресні громади в Луцьку, селах Вільхівка, Угринів Горохівського деканату, Одеради, Покащів Ківерецького, Нові Кошари Ковельського районного, Боратин, Коршів Луцького районного благочинь.
П’ять років тому відбулася визначна подія – освячення в луцькому Хрестовоздвиженському храмі відновленого некрополя Хрестовоздвиженського братства й пам’ятної дошки про вихід 1628 р. в його друкарні першої в місті книги «Лямент».
Хрестовоздвиження – означає піднесення хреста Господнього (від старослов’янського «воздвиженіє» – підняття).
...Понад 300 років минуло від розп’яття Спасителя. Збулися слова Христові про те, що в Святому Місті не залишиться каменя на камені. Ще в 70 році, караючи євреїв за бунт проти Риму, легіони імператорів Тита і Веспассіана не лише зрівняли мури Єрусалима з землею, але й переорали та сіллю засіяли ту землю, на якій він стояв, закопали яри, скресали пагорби, виселили місцеве населення. Над місцями визначних християнських подій, аби винищити пам’ять про них, імператор Адріан наказав збудувати язичницькі храми, а місто, збудоване за цілком новим планом, отримало нову назву – Елія Капітоліна.
Здавалося, більше ніщо і ніколи не нагадає наступним поколінням про доленосні події хресної жертви та воскресіння з мертвих Сина Божого.
Але Святе Місто – а разом із ним і його духовні скарби – було відроджено. Імператор Константин Великий спершу дарував Ісусовим послідовникам свободу віросповідання, а в 313 році оголосив Християнство державною релігією, але сам охрестився лише перед смертю. Свого часу явлення хреста на небі провістило йому перемогу над противниками. Згодом державець вирішив переконатися: а наскільки реальна євангельська історія про Ісуса з Назарета, розіп’ятого і воскреслого в Єрусалимі? Для цього було зроблено спробу віднайти основний речовий доказ – хрест Христовий.
У 326 році мати імператора Єлена на чолі великої експедиції попрямувала на землі колишнього Єрусалима. І тут побудовані над християнськими святинями язичницькі храми відіграли ключову роль, адже саме вони вказували на значущі місця, зберігаючи під собою, наче під саркофагом, багато святинь. Один старий єврей на ім’я Юда вказав, під яким саме капищем захована головна святиня Християнства.
Коли під кумирнею Венери на місці пагорба Голгофа знайшли три хрести, табличка із написом імені Ісуса лежала окремо. Повз розкопки саме проходила поховальна процесія. І тоді, аби вирішити, який із хрестів – Господній, Патріарх Єрусалимський Макарій наказав по черзі покласти хрести на небіжчика. Після того як приклали третього, померлий ожив, – отже, то був чесний (тобто справжній) хрест Христів. Народ, вражений дивом, почав іти натовпом до нього. І тоді, аби показати його всім, Патріарх благословив здійняти (воздвигнути) цього хреста.
Існує ще одна складова цього святкування. Важливою подією, що зробила його загальним на Сході та Заході, стало повернення Господнього хреста до Єрусалима після того як 614 року перський цар Хозрой, здобувши Єрусалим, забрав реліквію до своєї столиці Ктесифона. Повернув її назад імператор Іраклій у 628 році після перемоги над персами. Це друге урочисте воздвиження хреста Господнього в Єрусалимі відбулося 27 вересня.
У цей день православні християни тримають строгий піст, адже водночас це ще одна згадка про те, яку страшну ціну заплатив на Голгофі Господь за кожного з нас.
Без хреста немає воскресіння, тому для нас Чесний хрест – це світлий символ перемоги над смертю та міцна зброя супроти дії темних сил. Ми недарма називаємо його животворчим. Адже розіп’явшись на ньому, Спаситель подолав владу смерті та відкрив двері вічного життя для всіх нас. Хрест засвідчує міру любові Бога до людини: любові – навіть до смерті. Це любов Божа перетворила знаряддя вбивства на засіб спасіння у вічності.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Управління єпархії
- Капеланська служба єпархії
- Паломницький центр єпархії «Україна»
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Володимирський міський деканат
- Володимирський районний деканат
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Ковельський деканат
- Локачинський деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Любешівський деканат
- Любомльський деканат
- Маневицький деканат
- Нововолинський деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Турійський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Атаманів Петро, протоієрей
- Бабій Назар, священик
- Безкоровайний Олександр, протоієрей
- Беспалов Станіслав, священик
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бойко Андрій, священик
- Бонис Іван, протоієрей
- Борунов Павло, священик
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Ващук Віталій, священик
- Владика Валерій, протоієрей
- Войнарович Роман, протоієрей
- Вонсіцький Роман, священик
- Вронський Олександр, священик
- Гайгель Степан, протоієрей
- Гамера Микола, священик
- Герасимук Петро, протоієрей
- Гой Микола, протоієрей
- Григлевич Борис, протоієрей
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Гусак Андрій, протоієрей
- Деленів Степан, протоієрей
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Добровольський Олександр, протоієрей
- Домарацький Станіслав, священник
- Домбровський Віктор, протоієрей
- Дрозд Володимир, протоієрей
- Закидальський Андрій, протоієрей
- Заторський Іван, священик
- Зеленко Іван, протоієрей
- Зеленько Сергій, священик
- Зінчук Юрій, протоієрей
- Зінько Дмитро, священник
- Іларіон (Зборовський)
- Казмірук Олександр, протоієрей
- Качмар Микола, священик
- Кліцук Павло, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кобрій Роман, священик
- Кованський Артем, священик
- Колесник Вадим, священник
- Комарницький Володимир, протоієрей
- Константин (Марченко), архімандрит
- Корчинський Олег, протоієрей
- Коць Сергій, протоієрей
- Куліш Олег, священик
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Левочко Михайло, священик
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лисак Богдан, священик
- Лівончук Сергій, священик
- Ліпчик Віктор, протоієрей
- Літвінцов Ігор, священик
- Лозинський Володимир, протоієрей
- Лозовицький Василь, священик
- Лущинський Петро, священник
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Маласпіна Євген, священик
- Манелюк Тарас, протоієрей
- Медвєдєв Сергій, протоієрей
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мельничук Сергій, священик
- Михайлишин Василь, протоієрей
- Михалевич Віктор, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мицько Олег, священник
- Мичко Василь, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Мойсей Роман, священик
- Нестер Роман, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Нецькар Микола, протоієрей
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Олійник Матвій, протоієрей
- Онищук Михайло, протоієрей
- Оринчак Іван, протоієрей
- Пилипець Юрій, протоієрей
- Подолець Володимир, протоієрей
- Присяжнюк Володимир, протоієрей
- Пушко Віктор, протоієрей
- Пшеничка Михайло, священник
- Репіньовський Богдан, священик
- Ротченков Андрій, священик
- Рудь Євген, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Сегет Микола, священик
- Семенюк Іван, протоієрей
- Сех Андрій, протоієрей
- Сидор Андрій, протоієрей
- Сидорук Тарас, священник
- Січкар Сергій, протоієрей
- Скиба Ігор, протоієрей
- Смолярчук Микола, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Старевич Василь, протоієрей
- Стеблина Володимир, священик
- Стеблина Петро, протоієрей
- Третяк Роман, священик
- Труш Володимир, протоієрей
- Удуд Володимир, протоієрей
- Устимчук Анатолій, священик
- Устимчук Юрій, протоієрей
- Фульмес Владислав, священик
- Хімчак Михайло, священик
- Хлопецький Юрій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Царик Микола, священик
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Чвир Олег, священик
- Черенюк Володимир, протоієрей
- Черенюк Дмитро, священник
- Черенюк Ярослав, священик
- Шак Андрій, протоієрей
- Шийка Назарій, священник
- Шняк Василь, протоієрей
- Шутяк Микола, протоієрей
- Яким Богдан, протоієрей
- Яків (Мільян), ігумен
- Янів Роман, протоієрей
- Янкевич Михайло, протоієрей
- Янчук Василь, протоієрей
- Янюк Петро, священник
- Коць Микола, архідиякон
- Марцинюк Андрій, диякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Бондарчук Андрій
- Гребенюк Віктор
- Лесюк Валерія
- Маласпіна Валентина
- Ротченкова Наталія
- Савчук Лариса
- Тишкевич Богдан
- Шаюк Євген